Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

Brahms és Kosztolányi

2012. június 04. - _romanista

Szombaton előkerült egy Kosztolányi könyv, és benne ez az idézet:

"Az életrajzomat megírtam már versekben. Abban a kis könyvemben, amelyet legjobban szeretek és legtöbbre becsülök, A szegény kisgyermek panaszai-ban, megírtam összes emlékeimet. Más nem történt velem. Azóta sokat utaztam külföldön. A bécsi diákéveim, a párisi útjaim, az olasz kalandozásaim azonban nem hagytak bennem olyan mély nyomot, mint az, hogy egyszer este az apám a sötét zongoraszobába küldött szivarért. Úgy érzem, hogy mindennél érdekesebb a magyar vidék és mindennél izgatóbb a magyar polgári osztály, amelynek fia és írója vagyok. Őseim hatod-hetedíziglen szegény, könyvet-bújó, intelligens emberek voltak, akik vidéken éltek-haltak, kis szobák ódon asztalain, horgolt arabeszkes (stilizált díszítés) terítőjén hagyták az életük és a kezük nyomát. A vidék a csodák földje. Aki itt nő fel, annak tágabb a szeme, mint azoknak, akik egy nyugodt, bölcsen berendezett fővárosban kapják az élettől a keresztséget. Engem a magyar kisvárosban rejlő titokzatosság, a vidéki emberben rejlő misztikum zaklatott írásra, és csak annyiban érzem magam írónak, amennyiben a vidékben munkáló erőtől kaptam erőt. Ott, ahol nincs semmi esemény, csak bor, kártya és mély-mély szomorúság, a lélek élete meghatványozódik, nem tágul, csak mélyül, sűrű, intenzív, különös lesz. Minden vidéki élet csak lelki élet."

Aztán vasárnap megint Brahms zongoradarabokat hallgattam, ez volt az első a lemezen: 

És rögtön a fenti idézet jutott eszembe; mintha a Brahms zongoradarabok pont ilyenek lennének: "... a lélek élete meghatványozódik, nem tágul, csak mélyül, sűrű, intenzív, különös lesz."

Minden Brahms zongoradarab csak lelki zene.

Megnéztem a címkefelhőben: Brahmsról 24 bejegyzés szól, ezzel holtversenyben az első Beethovennel, tényleg hatalmas Brahms-emlékmű épül itt a blogon...

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr904564740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Measurer 2012.06.04. 21:57:28

Óriási előadás.
Persze, ha Rubinstein után Glenn Gould meglehetősen vitatott interpretációját hallgatjuk (6:56!), akkor talán még a "romantikus" kitüntető címet is megvonnánk kedvencünktől.
www.youtube.com/watch?v=d6LT4l3WuiU

Amennyiben pedig a darab polifonikus építkezését vizsgáljuk (Agmon, Kelly stb.) a Schönberg által progresszívként méltatott újító Brahmshoz jutunk. (programzene?). Jujjj...

_romanista 2012.06.04. 22:07:55

@Measurer: ez a Glenn Gould CD megvan nekem: a balladák és a két rapszódia. egyszer valaki mesélte, hogy ideges lett Glenn Gould egyik Bach felvételétől. hát, én valami hasonlót éltem át a balladákkal, nekem nagyon nem tetszenek Glenn Goulddal.

Measurer 2012.06.04. 23:13:09

@_romanista: dicsérik Gouldot, hogy virtuozitása mellett abszolút pontos és fenomenálisan ügyes volt (Wikipédia). A Brahms felvételeknél azt emelik ki, hogy a lemezfelvétel előtt hangszeren alig gyakorolt, "fejben" játszotta le és érlelte ki a darabokat. Hogy ez a felvétel nyerte-e el a kanadai lemezkiadók diját, nem tudom (1984). A YouTube-on lévő túl gyors, túl barokkos - túl excentrikus.

lilamagnólia 2012.06.06. 13:06:09

Rubinsteint bármennyire is nagynak tartom,egy kicsit Bachosan játsza.
Gould ragyogó de alárendeli virtuozitásának.
Argeriché nagyon emberközeli de kicsit túl romantizálja:
www.youtube.com/watch?v=VchnVmlYI04
Hogy lehet ezt a Brahms darabot igazán jól visszaadni?

_romanista 2012.06.06. 13:13:25

@lilamagnólia: én nagyon sok mindenkivel meghallgattam Brahms darabokat, és most azt mondom, hogy Radu Lupuval a legjobbak. vele viszont nem találtam meg ezt a fenti darabot.

lilamagnólia 2012.06.06. 13:59:22

@_romanista: Huhh de jó!!Most találtam én is rá.
Azon túl hogy teljes mértékben visszaadja Brahmsot,hozza azt a kifinomult feszes eleganciát amit a darab nagyonis elkíván:)
www.youtube.com/watch?v=5hswT4amfDI
süti beállítások módosítása