Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

A komolyzene nem halott és élvezi. Szerinted?

2013. január 06. - _romanista

A héten megkeresett a blog és a Facebook oldal egyik követője - foglalkozását tekintve szociológus, kutatási területe nagyon leegyszerűsítve a kultúra. Idézet a leveléből:

"Hipotézisem szerint a jelen helyzet nem olyan tragikus, mint a 2006-os adatok által felvázolt. Gyakorlati tapasztalataim azt mutatják, hogy számos színházban hónapokkal előre nem lehet már jegyet kapni, a MÜPA komolyzenei koncertjei alatt sem kong az ürességtől a terem, a közönség jelentős része a fiatal(abb) korosztályból kerül ki. 

A legnépszerűbb közösségi oldalon - csak hogy néhány példát említsek - az Operaháznak 9.500 követője van, a Fideliot 6.461, a Színház.hu-t 8.089 fő követi és a Mindennapi klasszikusok is népszerű. Ezek arra engednek következtetni, hogy mégsem halott a komolyzene, a klasszikus kultúra iránti érdeklődés létezik, és életben tartásához hozzájárul a net is. Érdekelne, hogy mit takarnak ezek a számok?  Valódi érdeklődést, netán rajongást, elkötelezettséget, vagy valami mást (pl. a társadalmi státuszának demonstráláshoz tartja valaki elengedhetetlennek, hogy járjon az Operába és a Facebook oldalon követője legyen a háznak).

Ennek felderítésére készítettem egy online kérdőívet, amit ezen a linken tudsz megnézni:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dHFtLU9EeUVuYS10bnIxbHYwMVBmSUE6MQ

Ez egy hagyományos módszertannal készült survey, természetesen anonim, a kérdőív végén található "Küldés" gombra kattintással a kitöltött kérdőív bekerül egy adatbázisba, tehát semmilyen módon nem azonosítható egy válaszadó sem, mindenkiből egy szám lesz. Az adatbázis elemeit az SPSS matematikai-statisztikai elemzőprogram használatával dolgozom fel. Tehát rajtam kívül senki sem látja az egyébként sem lekövethető adatokat.

Azért kerestelek meg téged, mert érdekel az a munka, amit végzel a Facebook-on és a blogodon, szeretném megismerni a véleményedet, a tapasztalataidat a kutatási témámat illetően, ha megosztanád velem. Továbbá a közönség, a FB-követők, azaz a zenei preferenciák mentén szerveződő közösség vizsgálatában is nagy segítségemre tudnál lenni azáltal, ha a követőid kitöltenék a kérdőívet, ami által világosabb képet kaphatnánk pl. a zenei ízlés és osztályhelyzet közötti összefüggésekről, attitűdökről, értékekről (ez mindig izgatja a kultúrakutatókat és elméletalkotókat)."

Eddig a levél, a bloggazda kérése, hogy legyetek szívesek, és töltsétek ki a fenti link mögötti kérdőívet, és osszátok meg azt minél széles körben! Előre is nagy köszönet, a levélíró szociológus nevében is!

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr945001079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

foeniculum 2013.01.06. 14:15:31

Hááát, ez így nem fog működni.... vannak kérdések, amikre vagy nem akarok, vagy nem tudok válaszolni.... így pedig nem engedi elküldeni. És akkor inkább nem is fogom elküldeni.

alf (törölt) 2013.01.06. 15:22:00

Én elküldtem, de kétség kívül igaz, hogy volt, ahol olyasmit kellett válaszolnom, amivel nem egészen értettem egyet.
Pl. a "hit" és a "vallás" kategóriákat egybe tenni nagy hiba volt. Ugyanis hívőnek tartom magam, de nem vallásosnak!

tnsnames.ora 2013.01.06. 16:26:20

Mindenek elött gratulálok a bloggazdának, hogy helyt adott a posztbeli kérésnek.
Adatbányászként is, zenét szerető emberként is elgondolkodtat a kérdőív maga.

(Adatbányász)szakmai szemmel nézve
- Száz százalékban kötött, irányított kérdések vannak - magam részéről jobban hiszek a szabadszöveges kérdés-feleletben és annak elemzésében
- nemcsak a szűken vett zenéről van szó benne, számomra a cím is egy kicsit félrevezető
- ily módon a kérdésekről nekem vegyes benyomásaim vannak. Kicsit nagyot markol illetve nehéznek látszik belőle lényegi és érdekes következtetések levonása.
- mondjuk én nem éreztem egy kérdést sem rossznak, nehezen megválaszlhatónak: inkább csak hiányérzeteim vannak.
- jellemzően célközönség felé irányul a kérdezz-felelet (tehát a mintavétel véletszerűsége mondhatni problémás).
- érdekes lenne elolvasni a végső elemzést is.

Zenét szerető ember szemével nézve
- én ha kutatnék a témában valami teljesen mást keresnék, teljesen más módszerrel.
- való igaz kulcskérdés, hogy hogyan "él" a zene napjainkban, hogy hat az emberre az idő múlása a klasszikus zene kontextusában stb.

foeniculum 2013.01.06. 17:15:47

@alf:
Én azt mondanám, hogy az egész 23. kérdéskör értelmezhetetlen (szvsz) ráadásul nem érzem fontosságát sem a téma szempontjából. Persze lehetne néhány (család, szeretet... és mondhatni egyébközhely) kivétellel közepesre értékelni a többit, de nem lenne az sem igaz... másképp pedig nincs értelme.

@tnsnames.ora:
A kötött kérdések alapvetően nem zavaróak szerintem, nem is azt érzem problémának, bár te sem ezt hangsúlyozod, hanem azt, hogy 100%-ban... :)

tnsnames.ora 2013.01.06. 17:33:05

@foeniculum:
Igen módszertanilag a kevert (kötött+szabad) az optimális.
Alapértelmezésebn nincs baj a kötött kérdésekkel, csak akkor ha korlátozzák a válaszolót.
De ez itt már kezd lassan offtopik lenni.

A 23.kérdéssel nekem speciel semmi bajom. Érdekes kihívás a megválaszolása. ;)

NémethMarcell 2013.01.07. 00:29:17

Kitöltöttem, és közben azon gondolkodtam, hogy vajon egy diplomamunkához kellett-e ez a kérdőív (akkor még nem olvastam a bevezetőt), és azért lett ennyire összecsapott. Néhány dolog, ami szerintem komoly hiba benne:

- Egyáltalán nem kérdez rá, hogy követem-e a Facebookon ezeket az oldalakat, és ha igen, melyiket, és miért? Elvileg ennek a kiderítése lenne az egyik kutatási cél. Mondjuk arra sem kérdezett rá, hogy használom-e egyáltalán a Facebookot.

- Ez a feltételezés (ha jól értem), hogy létezik valamiféle magaskultúra, amibe bizonyos műfajok beletartoznak, és aminek a létezését együtt lehet vizsgálni, szerintem hibás elgondolás. De ha már vizsgálja, akkor kérdezzen rá, vagy szedje szét.

- A zenei stílusokban a "beat" elég dilettáns, hiányzik viszont a régizene és a világzene, meg a metal és az elektronikus is. Rap és hiphop között nincs túl sok különbség. A romantikus és a klasszikus komolyzene ízlésbeli szempontból szerintem már nem igazán szétválasztható. A XX. századi helyett modernt írnék, mert egyébként Dohnányi egy kategóriába kerül Ligetivel. Az opera hiányzik, pedig komoly vízválasztó a komolyzenén belül, és egy másik kérdésben külön is szerepel!

- 15-16. kérdés: feltehetően egy prekoncepciót próbál bizonyítani, talán ezért is felejtett el rákérdezni, hogy milyen jellegű az a változás. Másfelől: tíz évvel ezelőtt még mindenki CD-t másolt, kevesen töltöttek le, mert nem volt még nagy sávszélesség sem, a jó minőségű legális digitális letöltésekre még éveket kellett várni, szóval ez nem jött alapból az internettel. Az elmúlt évtized változásai jóformán mindenkit érintettek, már pusztán a média és zeneipar átalakulása miatt is, szóval ezek a kérdések szerintem félrevezető válaszokat fognak eredményezni.

- 23. Ennek nincs sok értelme, legfeljebb az, hogy annyira lefárassza a válaszadót, hogy ne legyen kedve megfontolt választ adni az utolsó kérdésekre. Tényleg komoly, hogy fontos-e számomra a szeretet és a boldogság? Mert akárhogy forgatom a fejem, ennek aztán marhára nincs köze a zenéhez való viszonyomhoz, viszont a társadalmi státuszom szerintem nem derült ki a végére sem...

- Úgy feltenni kérdést január első hetében, hogy "ebben a hónapban" (és nem az elmúlt egy hónapban!) voltam-e valahol, hülyeség. Arra is kíváncsi lennék, akad-e olyan, aki a tél közepén fesztiválokra jár.

tnsnames.ora 2013.01.07. 04:56:28

@NémethMarcell:
Szerintem túl szigorú vagy,
- Én nem gondolnám összecsapottnak inkább csak "más" koncepciójúnak a kérdőívet. Mindenki nap-estig tudná sorolni szerintem a pro és kontraérveket a kérdésekkel kapcsolatban: és ez így van jól, szvsz.
- FB nálam totális csapda lenne (de ezt csak poénként írom, mert amúgy abszolút jogos felvetés)
- 15-16 kérdés szerintem rendben van. Más kérdés, hogy ez hogyan segíti a megcélzott kutatást.
- Én 10 (15) évvel ezelött sem másoltam cd-t, a komolyzene tárigénye még lossless formátumoknál is töredéke mondjuk a filmekhez képest.
- Lehet, hogy egyedül vagyok vele a világban, de én abszolút helyénvalónak gondolom a 23.kérdést. De azzal egyetértek, ha a kitöltők többségénél gondot jelent, akkor mégsem sikeres a kérdés. ;)

- Műfaji kérdések szerintem izlések és pofonok.
* Én ugyan eléggé világzene-ellenes vagyok de egyetértek, hogy mint kategoria létezik a tárgyalt kontextusban.
* A rap és hiphop szerintem sem ér meg két külön kategoriát, de nálam a metál és elektronikus zene sem.
* Én abszolút örültem a beat-nek., mint kategoriának (más kérdés ki mit hogyan ért alatta, mennyire segíti a kutatást)
* A bécsi klasszika és romantikus zene szerintem még ma is szétválasztható: itt a blogon is látszik a vitákból milyen kemény vízválasztókat generál.
* Én a modern zenét - Vedres Csaba nyomán - század jelzővel kiegészített kortárs (contemporary) illetve avantgarde-ra osztanám fel. Így világosan az előbbi tud lenni Bartók, Dohnányi, Lajtha például,, míg az utóbbi Kurtág, stb. Tulajdonképpen mindenki kortárs, csak az avantgarde egy kicsivel több, szellemi alapvetése okán.
* Szubjektíve egyébként én hallgatható (listenable) és nem hallgatható kortárs zenére osztanám fel a modern kortárs zenét: az utóbbinak szinonimája lenne az avantgarde. De ez ugye nem tudományos, pusztán csak hétköznapi használatra megfelelő rendszerezés. ;)
* Ligetinek vannak komoly kortárs zenei dolgai is. Ahogy Lutoslawskinak és Pendereckinek is, nemcsak avantgarde (értelmezésemben) szörnyüségei.

tnsnames.ora 2013.01.07. 05:14:23

Azzal egyébként Foenivel egyetértek: a kérdőív (szerintem legsúlyosabb) hibája, hogy muszáj minden kérdést kitölteni, különben el sem lehet küldeni.

Lángharcos 2013.01.07. 18:16:30

Mindenhova kéne a "nem tudom/nem akarok erre válaszolni" opció, és meg van oldva.

Kandaláber 2013.01.07. 18:23:22

A (komoly) zene ma már nem a fent nevezett rendezvények, társadalmi eseményekhez , azok köré, plusz a lemezkiadás kapcsolódik.

Az interneten elérhető ingyen források az előfizetésen túl, soha nem látott forrásokat jelentenek a zenehallgatók számára.

A komolyzene, az akusztikus alapú zene iránt érdeklődők számára CD minőségben elérhetők a legnagyobb darabok, előadók olyan széles repertoárja, amelyet egy-két rendezvényszervező intézmény legfeljebb kiegészíteni tud, meghatározni semmiképp. Meghatározó jellege legfeljebb a fiatalok ízlésének kialakításában van, ami fontos.

A torrent keresők
netforbeginners.about.com/od/peersharing/a/torrent_search.htm
, FLAC-ra keresve, CD vagy jobb minőségben, az olyan helyek, mint például a
rutracker.org/forum/index.php
hihetetlenül komoly választékot kínálnak az érdeklődők, a nyitottak számára.

Másrészt, aki a zenehallgatás során az akusztikai szempontok közül a sávszélesség mellett a dinamika, a hanghűségre is vevők, az mp3 agyonmarketingelésének ellenszelében, azok egy mai PC, notebook hangkártyájával, pár tízezer forintos fejhallgatóval, megfelelő szoftverrel (pl.. cPlay
www.cicsmemoryplayer.com/
akusztikailag jobb minőséget tudnak élvezni, mint egy előadáson, talán az első sor kivételével, de néha még annál is jobbat.

Tény, hogy az előadás élményét pusztán egy jobb akusztika nem pótolja, mindkettőnek más az értékessége.

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2013.01.07. 18:25:07

Azért egy zenével foglalkozó tudhatná, komolyzene nincs...

Klasszikus van...

Kandaláber 2013.01.07. 18:26:27

Javítás:
A (komoly) zene ismertsége, szeretete ma már nem a fent nevezett rendezvényekhez, társadalmi eseményekhez , azok köré, plusz a lemezkiadáshoz kapcsolódik.

Kandaláber 2013.01.07. 18:31:32

@Con Storm: talán ne siessük el:
komolyzene 1 240 000
klasszikus zene: 532 000
találatot hoz a Google.com-on.

Más nyelvekben jellemzően a klasszikus zene megfogalmazás létezik.

"Azért egy zenével foglalkozó tudhatná": ha már így fentről nézel másokra, te mivel foglalkozol?

tnsnames.ora 2013.01.07. 18:48:22

Ha csak ennyi lenni, akkor csak ezekért a nagyszerű dialógusokért is már megérte a kérdőívet posztban megosztani. :o)

Nincs tökéletes sőt még csak jó csoportosítás(-rendszer) sem a zenére, szvsz. Hát még ezen csoportok nevezéktana milyen gyarló tud lenni. A komolyzene nem mindig komoly, a könnyűzene nem mindig. A klasszikus zene meg egyszerre foglalja és nem foglalja magába például a romantikát, jelezve erős ellentmondásosságát. ;)

Egyetértek Kandaláber-rel. A zenében is forradalmat, sőt paradigmaváltást jelentett az internet, látókör-szélesedés és elmélyülés elképesztő perspektiváit. Mondjuk engem ezek a kérdések jobban izgatnak, az én nem-létező kérdőívem ezeket firtatná jobban. ;)

De ez a paradigmaváltás sem fogja soha csökkenteni az élő zene jelentőségét, más kérdés, hogy a "zenefogyasztásunkat" jelentős mértékben torzít(hat)ja (szerintem).
süti beállítások módosítása