Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

Egy bejegyzés utóélete: cselló-irodalom a barokktól a kortárs zenéig

2010. augusztus 29. - _romanista

A hétvégi cselló-bejegyzéshez vasárnap este hat óráig összesen 77 (!) komment érkezett. Ami a fenti számszerű tény mellett különösen örvendetes: nem csupán kommentek érkeztek, hanem linkek is - számszerint 44 (!): a hozzászólások és az azokban megosztott főként Youtube hivatkozások a cselló teljes irodalmát lefedik a barokktól a kortárs zenéig.

Köszönet mindenkinek a hozzászólásokért és a linkekért!

A szokásokhoz hasonlóan hatos válogatás, ezúttal bónusszal - ha valaki ezeken felül még szívesen böngészne, a kommentekben megteheti.

Az első:

VivaldiRosszindulatú Vászka megosztása: 

 

A második:

Dvorak tnsnames.ora megosztása, illetve külön köszönet a dedikációért a Youtube-on: 

 

A harmadik:

Elgar - betonszamár megosztása:

 

A negyedik:

Csajkovszkij - KrizsiL megosztása, illetve magyar előadó!

 

Az ötödik:

Rahmanyinov - foeniculum megosztása, szintén magyar előadók!

 

A hatodik:

Schnittke - szintén Rosszindulatú Vászka megosztása. Amit ki szeretnék emelni: a zongorakíséretet Paul Gulda - Friedrich Gulda fia - játsza.

 

És akkor a ráadás:

Profi hozzászóló megosztása:

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr332256829

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Festmények szombatra – Rippl-Rónai József: Piacsek bácsi sorozat 2010.08.30. 08:29:14

Kedves Blogolvasók! A mai nappal útjára indítok itt a Fórumon egy olyan kulturális sorozatot, amelyben minden szombaton bemutatunk egy magyar vagy külföldi festőt, illetve néhány művét egy kis szubjektív értékeléssel fűszerezve. Különösebb átla...

Trackback: Festmények szombatra – Rippl-Rónai József: Piacsek bácsi sorozat 2010.08.30. 08:28:17

Kedves Blogolvasók! A mai nappal útjára indítok itt a Fórumon egy olyan kulturális sorozatot, amelyben minden szombaton bemutatunk egy magyar vagy külföldi festőt, illetve néhány művét egy kis szubjektív értékeléssel fűszerezve. Különösebb átla...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyárfás 2010.08.29. 21:24:28

szép válogatás:)

System of a Down: Toxicity (Vedres Csaba and the Kairosz q.)

www.youtube.com/watch?v=BorYwGi2SJc

Én ezt tudom hozzátenni:)

buckoka 2010.08.29. 21:35:29

A Scorpionsnak van egy Akkusztika című lemeze, ha jól tudom. És abban játszik egy csellista is. Rég hallottam már de nekem tetszett. Meg szeretem is a Scorpionst.

_romanista 2010.08.29. 21:42:00

@buckoka: gyorsan rákerestem, ez volt az első találat...
www.youtube.com/watch?v=viFRtFRJQVM

buckoka 2010.08.29. 21:48:52

Általában nem hallgatok zenét, inkább csak hallok :) Nem mondtam, hogy nem lenne elérhető fél perc alatt, csak azt, hogy rég hallottam :)

PerverzBabi · http://perverzbabi.blog.hu/ 2010.08.29. 21:56:33

Bocsi, nem értek hozzá, az se biztos hogy ezek csellók :)
Asszem Pachelbel művéből építkezik a fél popvilág:

www.youtube.com/watch?v=8Af372EQLck

Illetve vétek kihagyni egy erre épülő zenekart:

www.youtube.com/watch?v=IClGbW4Nj2g

buckoka 2010.08.29. 22:11:33

@PerverzBabi:

Ezek között van cselló, mivel ez egy szimfonikus zenekar, de az osztinátót (folyamatosan ismétlődó ritmus, dallam általában a basszusban) a fagott játsza, a pizzicatot ("pengetős" szólamot) pedig szerintem a hárfa, bár ez nem biztos. És talán itt brácsa van 3. hegedű helyett, de ez se biztos.

Az Apocalyptica meg fordítva fogja a csellót mint kéne, amikor őket nézem, yoyózik a szemem :)Mindenesetre ügyesek nagyon és eredeti ötlet!

tnsnames.ora 2010.08.30. 08:02:12

Azért annak van üzenete, ha különböző felhasználók ugyanazt a darabot / előadást linkelik :o) Eddig, ha jól emlékszem kettő ilyen volt (témábavágóan). Pejtsik Stonehenge és a Schubert Arpeggione szonáta.

Azt persze nem tudom eldönteni minek van nagyobb jelentősége, hogy a hozzászólók pusztán csak nem olvasták / értelmezték a korábbi ajánlatokat avagy ténylegesen egy plusz szavazatról van-e szó. ;)

Barahir fia Beren 2010.08.30. 08:52:39

Bevallom, nekem kimaradt az előző poszt (a zindex címlapjáról jutottam ide). Viszont így tekintsd plusz szavazatnak... (:o)

tnsnames.ora 2010.08.30. 09:06:10

@csillagkapu:

Az alapgondolat nem rossz, mondjuk szerintem lehetett volna ütősebbre megcsinálni az átiratot / hangszerelést (főleg ilyen apparát rendelkezésre állása esetén), pláne annak fényében, hogy ezt a darabot aztán tényleg minden hangszerre átírták, talán csak triangulumra, meg fésűre nem.

Bennem például az alap-Paganini-dallam nagyon megfáradt az évek során, alig-alig szívesen hallgatom (24.Capriccio). Plusz a feldolgozás egyes remek motivumait / ötleteit nálam nagyban rontják a helyenkénti triviális hangzások.

A cselló viszont nagyon szépen szól!

tnsnames.ora 2010.08.30. 09:07:27

Eltűnt a hozzászólásom?

KrizsiL 2010.08.30. 09:25:42

Már bánom, hogy Starker cselló szvittjére nem tettem linket. Hátha felkerült volna az is a címoldalra :)
Most pótlom:
www.youtube.com/watch?v=UQg2TnYnxnI
Karizmatikus előadás, vele könnyű megkedvelni ezt a művet.

Sok szép zenét tettetek fel amiket eddig nem ismertem. Kár, hogy a munkahelyemen nem tudok jutubolni.

foeniculum 2010.08.30. 09:46:51

@Barahir fia Beren: @_romanista:

Csak bloggazda figyelmét szeretném felhívni, hogy talán nem véletlen hogy Pejtsik Péter Stonehenge c. művét már többen is próbáltuk ajánlani.... ;))))

_romanista 2010.08.30. 09:55:31

@foeniculum: a bloggazda tudja, és érzi a finom (?) kritikát.
valamint ígéretet tesz, hogy sort kerít rá, hogy egyszer egy önálló bejegyzés kapjon.

_romanista 2010.08.30. 11:35:08

@foeniculum: nem ment el a kommentem előbb...
ki fogom tenni önálló bejegyzésként

foeniculum 2010.08.30. 12:45:37

@_romanista:
Igen, nagyon finom volt, és még csak nem is kritikának lett szánva, csak egy szerény figyelemfelkeltésnek :)

foeniculum 2010.08.30. 18:25:44

@_romanista: Bocsi az előző megnyílvánulásomért, visszaolvasva nem olyan, mint amilyennek eredetileg szántam :)
Lényeg, hogy valóban nem kritikának szántam, és nagyon örülök a várható külön bejegyzésnek :)

foeniculum 2010.08.30. 18:28:43

@_romanista:
(úgy látszik, ilyen eltűnős nap van...

Csak annyit akartam volt mondani, hogy elnézést az előző megnyilvánulásomért, azt hiszem olvasva nem olyan lett, mint amit írni szerettem volna... és örömmel várom a külön postot :)

buckoka 2010.08.30. 21:26:48

www.kulturalis.tv/zene/kortars-zene-zene/kocsar-miklos-szvit.html

Ez egy kis zenekari szvit modern stílusban. Nme túl nehéz, szerintem élvezhető. A csellószólamot játszani élvezet volt, első pár alkalommal kivárni a 21 ütem szünetet váltakozó ritmusban (3. tétel).

il.youtube.com/watch?v=JJ6ysx4ATGU&feature=related

Penderecki egy kevéssé ismert darabja, szerintem nagyon jó (az ária és a két menüett a 3 régi stílusú darab) a Debussyt nem akartam belinkelni, de ez az egyetlen videó a youtube-on és ez is nagyon rossz minőség :( (Érdekes az első csellista játéka, sose láttam még senkit behúzott lábakkal csellóhoz ülni)

il.youtube.com/watch?v=x7e5F5rbU2w

Rémálmaimban se jöjjön elő egy ilyen darab...

il.youtube.com/watch?v=BUKhjnyFpMI&p=F55B6611FF6A3521&playnext=1&index=14

Itt viszont a szerző ismét megmutatja, hogy tud ő, ha akar

Bevalom az utolsó két művet ost hallom én is először.

Kellemes szemezgetést!
süti beállítások módosítása