Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

Schiff András és az országimázs

2011. szeptember 16. - _romanista

Ma reggel az alábbi posztot kaptam a Facebook üzenőfalamon, a küldő futura volt:

"A 'Mindennapi klasszikusok' oldalt nem akarom terhelni, de muszáj megosztanom ma esti élményemet. A BBC Proms rendezvényei a kedvenceim közé tartoznak. Minden nyár végén egy igazi populáris, nagyon angol és nagyon nyitott músorszervezés az Albert Hall-ban Belenéztem az idei programba, volt minden, ami szem-szájnak ingere.

Amiért írok, az Schiff András fellépése, Bartók III. zongoraversenyével. Ez a "hazátlannak" kikiáltott művész szinte már kínosan magyar vonatkozású programmal szerepelt, és olyan sikerrel, amely ver akármilyen országimázst!

Még egy megjegyzés: már többször látogattam a művész facebook oldalát, időnként gratuláltam különböző fellépéseihez, ez a lehetőség most megszűnt. Amit meg is értek, mert olyan otromba beírások is előfordultak, amelyek miatt én szégyelltem magam."

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr323232787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2011.09.17. 07:36:04

Kedves Futura!

Szerintem nincs az említett korreláció ("hazátlanság" és magyar műsor) között. Se pro se kontra.

Továbbá a III. zongoraverseny Bartók egyik legnépszerűbb, legkönnyebben befogadható, leghallgatóbarátabb műve. Kockázat és kiugró nóvum nem igazán látszódik, szvsz.

Az említett Facebook-történet meg triviálisan következik Schiff életművéből. Nincs más hátra tudomásul kell venni, hogy Schiff végtelenül megosztó ember a kiállásával és van aki szerint középszerű tehetségtelen zongorista, bármiféle műsorválasztás ide vagy oda.

Ahogy sajnos ez a hozzászólás is megosztó lesz. Ami magában rejti implicite az alapkérdést: mi jobb
(1) zenét hallgatni verbalizmus nélkül, avagy
(2) vihart kavaróan sok kommentbe botlani.

A BBC Proms meg egy érdekes (DVD-)sorozat egész elképesztő dolgok vannak széles minőségi spektrumon. Amibe a legutóbb botlottam, az egy Comedy-s cucc volt. Az például elég gyenge műsorilag, de azért egy-két jobb / forróbb pillanattal. a Concerto Populaire (Csajkovszkij b-moll és Grieg a-moll zongoraverseny házasításának szerintem óriási zenei poénjával), az például nincs is fenn a YT-n.

Ami perpillanat fennvan:

Rossini Tell Vilmos nyitánynak egy érdekes feldolgozása (többekközt):
www.youtube.com/watch?v=I_i0rslNv4A

Hoffnung fesztiválos speciális nagyzenekari nyitány például porszívóval:
www.youtube.com/watch?v=e5343nfOnkk

tnsnames.ora 2011.09.17. 15:35:21

A fent említett Hoffnung fesztiválos (zenetörténetből innen-onnan csipegető) Grand Grand Overture-t Malcolm Arnold írta, aki segítette hangszerelésben a Deep Purple-t illetve a zenekart dirigálta is az ősbemutatón a híres hírhedt Concerto bemutatásakor. Itt egy angol nyelvű ismertető, a darabról, a BBC proms honlapról. A két szóló porszívó melletti szóló-padlófényesítőt személyesen maga Sir David Attenborough kezeli a e BBC Proms-os darabfelújításon.
www.bbc.co.uk/proms/2009/whatson/notes/p76_arnold.shtml

Bonus:
Deep Purple [Concerto For Group And Orchestra 1969] - Third Movement (Vivace - Presto) HD
www.youtube.com/watch?v=jGuxfcHt268

Kis ember 2011.09.18. 11:11:46

@tnsnames.ora:

"és van aki szerint középszerű tehetségtelen zongorista, bármiféle műsorválasztás ide vagy oda."

Az ilyenek azok, akik általában a főiskola elvégzése után nem jutnak sehova.
Én tényleg egy középszerű zongorista vagyok, de ha csak egyszer tudnék - mind technikailag, mind művészileg - úgy játszani, mint Schiff, azt hiszem, utána életem végéig boldog lennék.

Még egy pár "hazátlannak" kikiáltott ember a mag idejéből:
- Ady Endre
- Teller Ede
- Bartók Béla
- Radványi Géza
- Faludy György

Szerintem ebbe a listába tartozni szomorú büszkeség.

alf (törölt) 2011.09.18. 11:38:38

@Kis ember: Egyfelől teljesen egyetértve soraiddal még annyit a "tehetségtelen és középszerű zongoristához", hogy akkor bizonyosan csak a véletlen és a marketing műve, hogy ma a világ 5 legmeghatározóbb zongoristája között említik, a legnagyobb repertoárral koncertezik, is bemutatott videón is biztosan mindenki kukk süket és idióta volt, hogy a Schubert darab (hátborzongatóan gyönyörű!!) előadása után felállva ovációztak.
A hazátlanok sorából kihagytad Márait, Szentgyörgyit és még vagy egy tucat Nobel-díjas vagy "csak" méltán híres embert.
Igaz, ők mind nem az un. "hazájában világhírű" kategóriába tartoznak, hanem tényleg azok is.

Azt hiszem egyébként, hogy akár a Bartók III. zongoraversenyt, akár a Schubert darabot hallgatva Schiffről nyugodtan kijelenthető, hogy olyan sorba állt be, ahol Gould, Gulda, Richter és a többiek állnak. Iskolát teremt, előadásait olyan hihetetlen emóciók lengik körül miközben technikailag is a legmagasabb szinten van. Gulda is azért szúrta a valóban középszerű és nem túl tehetségesek szemét, mert nem tudtak igazán belekötni. Nem adott rá okot, viszont képes volt a zenébe valódi lelket lehelni. Schiff is ezt teszi.

tnsnames.ora 2011.09.18. 11:39:41

Én nem gondoltam/mondtam, hogy "hazátlan" Schiff ez posztbeli prekoncepció volt, azt viszont gondolom, hogy erős túlzás például Bartókkal egy lapon említeni Schiffet. Körülbelül annyi a közös bennük, hogy mindketten éltek távol szülőhazájuktól.

Amúgy meg még egy Marylin Mansonnak is vannak rajongói, hogy érzékeltetés végett a másik végletről is legyen közelítés.

A kérdés meg él tovább, hogy ez a diskurzus vajon szól-e a zenéről magáról....

magyar ember teli szájjal 2011.09.18. 11:42:50

Liszt Ferenc a magyar zeneszerző, a többi nem.

alf (törölt) 2011.09.18. 11:54:54

@tnsnames.ora: Hogy Bartók milyen koncertzongorista volt, ma már csak elbeszélésekből és néhány ránk maradt, igen gyatra minőségű hangfelvételből derül ki. Ennek alapján igen jó volt, de korának nem egyedülállóan kiemelkedő előadójának számított.
Más aspektusból pedig ki és hogyan akarta/akarja összevetni Schiffel? Ha csak annyiban nem, hogy mindkettőjük neve kapcsán sokkal ismertebb hazánk, mint azok nevének kapcsán, akik itthonról hőzöngenek, hogy miért nem ők az érdemesek a világ nagy pódiumainak meghívására.
Érdemes volna gondolkodni, hogy miért is?
M.M. (aki valószínűleg szintén nem tehetségtelen (bár műfajában nagyon nem vagyok jártas), hogyan is jön ide?

tnsnames.ora 2011.09.18. 12:34:21

@alf:
Bartókot 99+ százalékos köztisztelet övezi, ez Schiff nem mondhatja el magáról a feltehetően 50%-hoz közeli léptékével, lásd inkriminált Facebook-os történetet. Schiff (1) indulatokat vált ki és (2) sok emberből. Aztán meg Bartók zeneszerző is volt, Schiff nem. Folytassam? És ez csak az objektív réteg....

Második kérdésedre válaszolva, hozzászólásod elött olvashattál egy listát, Schiffet "fényezendő".

A "hőzöngéses" soraidat átlépve, rátérve Marylin Mansonra ő meg tökéletes demópélda. Például arra is, hogy (1) ő is előadóművész (2) illetve példa arra is, hogy bár tömegeket mozgat meg, attól még nem feltétlenül szerethető.

Ahogy az avantgarde koncerteken is feltehetően sok sznob van. A hallgatóságbeli hallgatók darabszámán túl azt gondolom vannak egyéb fontos jellemzői is a hallgatóságnak.

MacPhisto 2011.09.18. 12:48:23

Nem értem mi köze van annak, hogy Schiff kiemelkedő művész ahhoz, hogy Magyarországról hazugságokat kürtöl szét a világban.

Egyik a másikat igazzá teszi és fordítva? nem.

Táskás Tóni 2011.09.18. 12:53:16

@tnsnames.ora: Hallgasd az álamfőt. Zongorázik és tárogatózik.@MacPhisto: Bizony, most itt van nekünk Giro , aki másfél milliárdért megmagyarázza, hogy a fekete az fehér, a csúnya az szép, a rossz pedig jó. Köszönjük Emese.

shinny bayaar (törölt) 2011.09.18. 13:00:20

Ez egy elég értelmetlen kis bejegyzés lett, olyan igazi magyar pampogás a semmibe. Kár volt elolvasni is, de ha már így esett, annyit azért megjegyeznék, hogy a művész úr a nyilatkozataival gazdagon hozzájárult a róla kialakult képhez. Sajnos a tehetség nem minden. Fura, de vannak, akik emberileg nem tudnak felnőni a saját tehetségükhöz.

Táskás Tóni 2011.09.18. 13:10:48

@shinny bayaar: Csak bemutatta a magyar valóságot. Ja és mi van azokkal akik tehetségtelenek emberileg és gyakorlatilag is kicsik és ha felszólalnak az EU-ban, utána jó pár külföldi sajtóban kicsi és büdös országnak festik le Mo-ot . Tudod, EU elnökség, tudod Orbán felszólalás.

shinny bayaar (törölt) 2011.09.18. 13:30:39

@Táskás Tóni: Helyben vagyunk, kösz, igazi jófej vagy. Az a fajta, aki minden témáról a saját politikai véleményére fordul rá. Velem nem fogsz ilyen szinten vitázni mert én nem vagyok elkötelezett semmilyen irányba és mélységesen megvetem az egész magyar politikai "elitet" úgy, ahogy van. De azt mondom, hogy még az állat se szarik a saját vackába.

Rá Dios 2011.09.18. 13:46:05

@MacPhisto: A legnépszerűbb, itthon elképzelhetetlen látogatottságú nem könnyűzenei programja Londonnak, a BBC-nek és ezáltal a világnak... Aki ott sikeres - persze eleve az, mert akkor hívják- jobb hírvivője hazájának, mint akárhány súlytalan szájhős. Hogy néha berág és gorombaságokat mond némelyikük? Talán nincs mire? Szóval, ha büszkék vagyunk az elmenekültekre, a meglógottakra, akkor ne üldözzük el azokat, aki nem akarnak elmenni!

DRD4 · http://teheneszet.blog.hu/ 2011.09.18. 13:47:34

Hogy Schiff középszerű tehetségtelen zongorista lenne?
Volt szerencsém május végén Bécsben Schubert estjét meghallgatni. Életem egyik legnagyobb zenei élménye volt, pedig -hogy Schubertnél maradjunk- hallottam Andre Watts előadásában a Wanderer Fantasie-t. is a Zeneakadémián. Ez nem hencegés, inkább csak a koromra akartam ezzel célozni. Jó régen volt.

budai zöld 2011.09.18. 13:53:05

"Látja ott azt a téglát? Wordsworth egyszer lehányta. Nagy költő volt."

Schiff András nem attól, vagy annak ellenére nagy zongoraművész, hogy mit nyilatkozgatott a magyar belpolitikával kapcsolatban, hanem attól függetlenül.

Neki nem kellett volna hagynia, hogy az itteni jóakarói felhasználják a nevét, nekünk meg el kellene már felejteni ezt a nyilatkozós esetet.

Schiff Andrásra nem úgy kéne hivatkozni, hogy ő az a hazátlan / ő az, akit hazátlanoznak.
Vagyis jó a poszt, a szövegtől eltekintve.

luis5 2011.09.18. 14:32:19

Azt hiszem maradhatunk annyiban hogy Schiff zongorázzon, kiválóan ért hozzá.
Namármost ha nem egy szándékos és makacs hazaáruló (szerintem nem) akkor legjobban tenné ha politikai ügyekben nem exponálná magát. Akármennyire is jószándékú. Mint tudjuk a pokolba vezető is ezzel van kikövezve.

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2011.09.18. 14:41:31

@tnsnames.ora: "Bartókot 99+ százalékos köztisztelet övezi" Aha, és ebből a döntő hányadnak lövése sincs róla, hogy mit is csinált, csak annyit tud, hogy klasszikus és rajta volt valamilyen pénzen.
Saját korában viszont nagyon is megosztó volt, és többségében "hangzvarnak" titulálták a zenéjét, amivel szemben Illyés védte versben (lásd: Bartók című vers 1955-ből).
Ergo ez az állítás netto hülyeség.

Mellesleg pedig egy művész nem pr-alkalmazott, kormányszóvívő, akinek munkaköri kötelessége lenne marketingelni az aktuális honi viszonyokat. Az osztrák(!) írók, filmesek nem kis része (pl. Jelinek, Haneke stb.) például abból rakott össze kiváló életművet, hogy teli tüdőből utálta hazája tüchtig, képmutató fílingjét. De ez igaz volt az amerikai beat-költőkre, japán, iráni, német, kínai, román, svájci stb. írókra, zenészekre, filmesekre. Akik nem a vackukba szartak, hanem elmondták, hogy a hely bizony nem patyolat, van ott szar bőven. És jé, tényleg van.
Ettől még egyikük sem szereti kevésbé a hazáját, sőt, éppen hogy azoktól félti, akik valóban roncsolják azt, miközben képmutató hazafias pofával verik a mellüket. Véleményem szerint ez utóbbi sokkal ártalmasabb.

bürger 2011.09.18. 14:50:32

@tnsnames.ora: még annyi közös van bennük, hogy mind ketten megvetették a nyilasokat, fasisztákat, rasszistákat, xenofóbokat, aljamagyarokat, és azt mondták - el innen.

tnsnames.ora 2011.09.18. 15:17:25

OK, skacok, túlbeszéltük. Schiff ennyit nem ér nálam... ;)

p.soelmo 2011.09.18. 15:26:28

Lehetséges olyan, hogy engem Shifferek általában nem érdekelnek, bármit csinálnak is?

flamer 2011.09.18. 15:27:08

Az egyébként baszottul vicces a maga módján, hogy Schiffer azért lett "hazátlan", mert azt találta mondani, hogy Mo-n antiszemitizmus van. Akinek bármilyen kétsége van azt illetően, hogy Schiffernek igaza volt-e, az nézze meg a Schiffer nyilatkozatáról szóló blogbejegyzésekben a hozzászólásokat (ami jórészt tömény zsidózásból állt).

töreki 2011.09.18. 15:30:01

@Kis ember:
Nem lennék büszke arra hogy egy tömeg gyilkossal emlegetnek egy napon!

p.soelmo 2011.09.18. 15:46:07

@Táskás Tóni: Nekem az az érzésem, a zorbán még azt sem tudja, te mekkora barom vagy...ezért aztán jobban is érzi magát, mint én, aki betévedtem ide

flamer 2011.09.18. 15:46:57

@töreki: Egy egész tömegre való gyilkossal? Az tényleg kellemetlen lenne.

p.soelmo 2011.09.18. 15:50:19

@alf: Ezek mind a fészkükbe szartak? Vagy csak a zene köti össze őket? Mert akkor a mi Schifferünk külön kategória......a Kertész-féle alomból!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.09.18. 16:10:21

Hát igen, kíváncsi vagyok, hogy a világban szétrepült tudósaink, művészeink mennyivel többet tesznek az ország híréért, mint az Országimázs Központ...

...illetve mennyivel jobban rontják a tapló, lehúzó magyar vendéglátó/turisztikai ipar képviselői a megítélésünket.

Kis ember 2011.09.18. 16:19:01

@tnsnames.ora:

@tnsnames.ora:

Nos, Bartókot a maga idejében nem igazán övezte 99 százalékos tisztelet - ahogy pl. Beethovent sem.
És hogy Schiff megosztó? Hadd idézzem kedvenc Arthur Koestler mondásomat:

"Ha balról ütnek, jobbról rúgnak, biztos, hogy a jó úton jársz."

Kis ember 2011.09.18. 16:22:53

@töreki:

Ki a tömeggyilkos a listámon? Á, te biztos Teller Edére gondolsz, aki TUDÓS. Vagy tudsz róla, hogy egyetlen embert is megölt volna? Esetleg az atombomba/hidrogénbomba kifejlesztése miatt haragszol rá?
Akkor szerinted Einstein, Wigner Jenő, Neumann János is tömeggyilkos?

konszolidált 2011.09.18. 16:30:04

Igazából nem Schiff a megosztó személyiség, hanem az, hogy zsidó. A magyar társadalom lelkileg továbbra is a holokauszt és a pogromok társadalma maradt. Ez jelzi tökéletes erkölcsi és kultúrális csődjét.

BOB 2011.09.18. 16:37:24

Lehetne olyat játszani - nem komolyan, csak úgy, játszásiból, tényleg - hogy egy zongoraművész tehetségét nem a politikai hovatartozása alapján ítéljük meg, hanem repertoár, virtuozitás, lírai készségek stb, alapján? Mert itt úgy látom, hogy jobboldalon egyöntetűen középszerűnek, baloldalon meg hasonló arányban géniusznak tekintik, és egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy a vélemények mögött zenei és nem politikai hitvallás áll.

Megfigyelo 2011.09.18. 16:45:56

@magyar ember teli szájjal: Hát speciel Liszt nem nagyon tudott magyarul, de azért szeretjük.

Megfigyelo 2011.09.18. 16:48:13

@MacPhisto: Sajnos mindaz, amit Schiff írt, igaz. Ezért is örjöngenek azok, akik találva érzik magukat...

Megfigyelo 2011.09.18. 16:50:11

@konszolidált: És ez a helyzet még csak most fordul igazán rosszra...

bürger 2011.09.18. 16:51:18

az antiszemitizmus az ostobák szocializmusa - és az irigy tudatlanság édes keveréke.

Megfigyelo 2011.09.18. 16:52:37

@BOB: Ilyet játszani? Ma Magyarországon? A bayerek és makovetzek között?? Ugyan, ugyan...

Megfigyelo 2011.09.18. 16:55:14

@shinny bayaar: És vannak, akik nem képesek felnőni az igazság elviseléséhez...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.09.18. 17:20:34

@Megfigyelo: makoveCZ. Lényegtelen, de lényeges. Schiff igen jó zongorista. Bartók zseni volt, mint zeneszerző, ám ő volt inkább középszerű zongoristának. Liszt egy szót sem tudott magyarul, úgyhogy elég hülyeség legnagyobb magyar zeneszerzőként emlegetni.
Pont.
Más kérdés?

puffatag 2011.09.18. 17:22:47

Schiff pillanatnyilag a legkeresettebb zongorista... csak annyit mondott, diktatúra épül, ezt mindenki döntse el maga, igaz vagy nem (szerintem már kiépült)... a csodagyerek Kocsis jelentéktelen művésszé vált mostanra, viszont azt állítja, a gonosz törpe szociális államot épít... én látok összefüggést

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.09.18. 17:25:15

@puffatag: Van is. Kocsis mindig is az adott hatalomnak pucsított, amióta nyilvánvalóvá vált (számára is), hogy sohasem lesz egy Rubinstein. Vagy Schiff, ha már a zsidóknál tartunk.

troll ellenpólus · http://trollhitvallas.blog.hu/ 2011.09.18. 17:26:17

Az országot úton-útfélen pocskondiázó, népét gyalázó, minden jót aláaknázni próbáló, kártékony, hazaáruló, bukott balliberális-posztkommunista-komprádor elit utóvédharcaiban való állandó részvétel helyett javaslom Schiffnek, tanuljon meg esetleg rendesen zongorázni, aztán zongoristaként helyezkedjen el valahol a nagyvilágban. Hazánktól a lehető legtávolabb mégpedig. Köszönöm.

unionist 2011.09.18. 17:39:08

@luis5:
aki zongorázni tud ne politizáljon? aki zsidó ne politizáljon? vagy akinek ellenvéleménye van ne politizáljon?

puffatag 2011.09.18. 18:17:35

@troll ellenpólus: te kis náci féreg, legalább a buta bogár laci bácsi szövegetől némiképp eltérhetnél... de az meghaladja szerény képességeidet, hogy egyéni nyilas dumát lökjél

buckoka 2011.09.18. 18:36:11

Na akkor Lisztet mégyegyszer és utoljára: mi a fontosabb, hogy mindenhol magyarnak vallotta magát, amennyire ideje engedte, idős korában magyarul tanult, gyerekeinek magyar áállampolgárságot kért és támogatta az országot, vagy az, hogy neadjisten ugyanúgy németül beszélt, mint az ország nemességének nagy része...

buckoka 2011.09.18. 18:37:20

@troll ellenpólus:

Nem hazudtoltad meg a nevedet :)

SPU 2011.09.18. 18:39:38

nem tudom schiff van e olyan jo zongorista mint kocsis nem ismerem az ujabb felveteleit husz evvel ezelott biztos nem voltak egy kategoriaban schiff zenelese soha nem erintett meg ami pedig a nyilvanos levelet illeti hat egy hanyadek gusztustalan iras

tnsnames.ora 2011.09.18. 18:57:17

Hát ez a poszt (a kommentekkel) nem lett sikersztori, érzékelésemben. ;)

Számomra már az nem világos, hogy mi volt a bloggazda célja az egésszel: másnak hozzászólását publikálja egy deka saját vélemény és hozzáfűznivaló nélkül? Egy "inverz" blog, érdemi beszélgetés vezetése helyett a különféle vélemények minél nagyobb tömegű hangtalan begyűjtésére?

Ha csak Bartók III.zongoraverseny videóajánlata szerepelt volna mindenféle verbális körítés nélkül, az is ekkora egymásnak esésbe torkollott volna? Az index főcímlapra kerülés hasznára vált a nem tudom milyen "ügynek"?

Táskás Tóni 2011.09.18. 19:03:40

@p.soelmo: Viszont én tudom, hogy a bunkó focista mekkora barom, ennek ellenére jól érzem magam.

Táskás Tóni 2011.09.18. 19:05:36

@p.soelmo: Az iránta érzett megvetésem és undorom erőssé és magabiztossá tesz. Óriás vagyok hozzá képest és ezt a szó nemcsak átvitt értelmében mondom.

shinny bayaar (törölt) 2011.09.18. 19:32:34

Csak azoknak mondom, akik esetleg nem tudnák, és még elhinnék valami nagyképű tudatlan barom faszságait: Liszt magyar volt és magyarnak vallotta magát, alapvetően magyarul beszélt, "sz"-el írta a nevét és egész életében kizárólag magyar útlevelet használt.

flamer 2011.09.18. 20:12:34

@shinny bayaar: Azt a marhaságot minek erőltetni, hogy "alapvetően magyarul beszélt"? Alapvetően németül beszélt, mert az volt az anyanyelve (meg az apanyelve is, merthogy az apja se beszélt egy szót se magyarul), magyarul csak idős korában tanulgatot, ezért is írhatott olyanokat, hogy "Engedtessék meg nekem, hogy a magyar nyelv sajnálatos nem tudása ellenére a születésemtől a halálomig szívben és lélekben magyar maradjak".

bruticsello 2011.09.18. 20:12:54

Schiff és Bartók? Na ne! (Azt csakis Kocsissal.) Vele inkább Schubert, Mozart, és azokból is elsősorban az élő felvételek. Na meg a Bachok, de nem a "szigorú", hanem a "táncoslábú" Bach: szvitek, partiták stb. A zongoraversenyeket viszont ne vele, hanem valamilyen tökösebb zongoristával( Gould, Kocsis) hallgassátok. Zseniálisak a Haydn lemezei. Janacek szintén. Közepes Beethoven-előadó, de mennyi mindent tud mesélni a szonátákról - erről is van felvétel. Kamarazenélése is bámulatos, triók Perényivel például. Schiff sokszor tűnik unalmasnak, lagymatagnak, lassúnak, azonban egészen finom és árnyalt billentéskultúrája van, és nagyon egyedi hangzásvilága.

A Kocsis persze sokkal izgalmasabb és nagyobb muzsikus elme, de neki is megvannak a művészi korlátai: indokolatlanul kemény, kopogós stílus, hajszoltság stb. Nem mellesleg egy modortalan paraszt. Szenvednek is tőle a zenészek.

flamer 2011.09.18. 20:14:33

@shinny bayaar: Sőt, idézném Bartók Bélát:

Ellenfeleink szeretnek arra hivatkozni, hogy Liszt Ferenc még magyarul sem tudott. Nem veszik azonban számításba az akkori sajátságos magyarországi állapotokat, amikor egy Széchenyi István is németül és franciául írja naplóját, amikor egy Eötvös József is csak serdülõ korában tanul meg magyarul. - Liszt Ferenc anyanyelve német volt, hiszen édesanyja fiatalkorában nyilván csak németül tudott. Ha Liszt Ferenc Magyarországon maradhatott volna és itt mûködhetett volna életének elsõ felében, akkor kétségkívül õ is épúgy megtanul magyarul, mint Eötvös József. De ilyesmirõl akkoriban szó sem lehetett. Párisba került, úgyszólván második anyanyelve lett a francia; sõt - és ez a körülmény nagyon fontos és jellemzõ - jobban tudott, jobban szeretett franciául beszélni, mint németül. Könyveit is franciául írta. Nyelvtudása alapján tehát franciának kellene minõsítenünk, de ugyebár erre senki még csak nem is gondol, mert Párisban töltött ifjúságától eltekintve, kulturális szempontból nincs sok köze Franciaországhoz.

www.epa.hu/00000/00022/00602/19033.htm

Behajtó70 2011.09.18. 20:22:50

Ebből is látszik, hogy schiff a magyar mondanivaló nélkül egy senki!

Csak a hülye nemzetgyalázása előtt ezt még nem gondolta...!

Tehát nem csak hazája, gerince sincsen!

shinny bayaar (törölt) 2011.09.18. 20:24:20

@flamer: arról, hogy tudott-e magyarul, valóban megoszlanak a vélemények, olvastam mindenfélét én is, de az nem igaz, hogy senki nem beszélt magyarul a családban. Az apja magyar volt, az anyja osztrák, de valamennyire tudott magyarul is. Liszt nem csak öregkorában kezdett magyarul tanulni, addig is tudott, de állandóan német és francia vagy olasz nyelvterületen volt, ezért nem használta és nem ment neki túl jól. Hogy magyarnak vallotta magát, az aláírása és az útlevél, azok tények. SOHA nem volt osztrák vagy más állampolgár, csak magyar.

shinny bayaar (törölt) 2011.09.18. 20:28:05

De különben ki nem szarja le? Az a lényeg, hogy írt egy kis zenét is, nem? Annak meg pont az a lényege, hogy nincs nyelvhez kötve...

regress 2011.09.18. 20:43:01

@p.soelmo: ideje volna ,kitévedned innen

Állnév 2011.09.18. 20:56:58

@tnsnames.ora:

Schiff megosztó. Lehet. És akkor mi az egész magyar társadalom? Én hazafiként egyre jobban kétségbe vagyok esve közállapotaink elzüllése miatt.

Állnév 2011.09.18. 21:01:01

@Megfigyelo:

El köll venni a Kossuth a díját!

tnsnames.ora 2011.09.18. 21:06:09

@bruticsello:
Itt a blogon már írtam korábban, nálam Schiff gyerekkori trauma. Oly boldogan vittem haza annó a 12 Scarlatti szonátás LP-t vele és akkora kín és csalódás volt meghallgatni, hogy egyrészt évekre blokkolta nálam Scarlattit (mert hogy azt hittem Scarlattival van a baj) másrészt az első olyan lemezem volt amitől azonnal szabadulni igyekeztem, annyira utáltam. Ruzicková lett végül nálam az abszolút gyógyír D.Scarlatti ügyben.

Nemrég pár hete elkerült itthon egy régi Hungaroton dupla-LP Hommaga Scarlatti címen, minden szonátát más magyar előadóművész játszott(!), Bartók kezdte a sort (egyébként zseniálisan -> magam részéről egyébként nem gondolnám, hogy középszerű zongorista volt, csak mert zeneszerzőként hangsúlyosabb az életműve, de ez itt abszolút OFF). És rajta volt persze Schiff is, brutális pillanat volt a perszonális kétellyel szembesülni, hogy vajon gyerekként voltam-e éretlen Schiffel kapcsolatban, meg mi lesz, ha most tetszik. Azt kétely nélkül eldöntöttem, ha tetszik mindenképpen megírom (konkrét zenénél konkréten kell értékelni, nincs mese). De nem túlzok egy komplett ócskaság volt Schiff felvétele. A dupla album abszolút mélypontja. Ha nem negligálnám Schiffet, örök mementónak is érdemes lenne felrakni Youtube-ra, eglatáns negatív példának, hogy nem szabad Scarlattit játszani.

Ami legutolsó kikerülhetetlen találkozásom volt az meg Schubert Moment Musicaux-i voltak. Kerestem kottás videóhoz a legjobb előadást, rengeteget meghallgattam és nem tehettem meg, hogy kikerülöm Schiffet. Ha ez az előadás lett volna véletlenül a legjobb nálam, akkor szintén megírtam volna őszintén, igaz a kottás videót nem készítettem volna el.
Nem túlzok az összes felvétel között a toronymagasan a legrosszabb volt.

Ettől még nem kizárt, hogy van jó Schiff-felvétel, de a magam részéről alapvető módon nem vagyok rá kiváncsi: maximálisan kerülöm/negligálom őt. Túl rövid az élet, meg van jobb dolgom is, mint Schiffel foglalkozni.

Írod, hogy "Schiff sokszor tűnik unalmasnak, lagymatagnak, lassúnak". Hát nekem nemcsak tűnik, hanem egyértelműen az is (többek között). És ezt bizony én a magam részéről képességbeli problémákra vezetem vissza, a zenetörténet komoly szeletére
(1) érzékelhető mértékben nincs köze, szellemi-lelki síkon (Chopinnél legalább ő maga is belátja)
(2) emiatt nem is lehet érvényes mondandója
(3) amit aztán nem is tud formába önteni ennek hiányában

Schiff fizikai technikája kétségtelenül megvan, szerintem is, de egy interpretálás nemcsak technikából, hanem például értelmezésből, üzenetközvetítésből stb. is áll. Ezért is voltak elég sokáig, talán még ma is, oly sikertelenek az ázsiai zongoristák. Hiába szereztek technikai tudást, egy előadásnál az csak kiindulási alap.

Ezért van az, hogy az én olvasatomban, a zene oldaláról közelítve, Schiff közéleti tevékenysége pótcselekvés, zenén kívüli eszközök megragadása a reflektorfénybe-kerülés érdekében.

Kocsist illető soraiddal alapvetően egyetértek. Nálam is szélsőséges a megítélése. Egyfelöl lángelmének tartom, óriási veleszületett tehetséggel (amit ki is tudott bontani elsősorban zongoristaként), másfelöl elképesztő széles spektrumot ölelnek fel interpretációi, minőséget illetően. Ennyire zsenális illetve bűnrossz felvételei hozzámérhetően talán csak Brendelnek vannak (értékelésemben), de Brendelnél jóval kisebb minőségi szórással.

buckoka 2011.09.18. 21:29:25

@tnsnames.ora:

Nemcsak a zongoristák ilyenek ázsiából (kis off következik), hanem nagyjából minden nem ázsiai eredetű zenét rosszul játszanak/játszottak régebben. A tanárom mindig mesél egy nemzetközi csellóversenyről (azthiszem Cremonában, de nem biztos), ahol egy ázsiai fiú játszott valami Vivaldit hihetetlenül tisztán, viszont mindenféle karaktert, ötletet mellékelve. Ezt én úgy mondanám, hogy olyan, mintha gép játszotta volna el a darabot, ami hiába tiszta, hiába van 110 %-ig kézben a darab, ha nincsen megformálva... Úgy kár a belefektetett munkáért... És még finoman fejeztem ki magamat.

A fentiért is ignorálok mindenféle kínai-japán-koreai Liszt- és egyéb felvételt, mert csak eljátszák a kottát... Az meg a enében nem szerencsés

-JzK- 2011.09.18. 21:50:06

Szerintem a megoldás pofon egyszerű: lehet tehetséges zongorista vagy bármilyen más műfajban nagyszerű alkotó valaki, attól még az általa vallott ideológia lehet nagyon is káros. És bizony ez balliberalizmus igenis káros: szvsz nem egy legitim politikai álláspont, hanem egy kártékony szellemi pestis. Ez még akkor is így van, hogyha a jelenlegi kormányzat is tele van hozzá nem értő dilettánsokkal. Abból, hogy ezek sok hülyeséget csinálnak, abból nem következik az, hogy hozzuk vissza Fletót.

A suszter maradjon a kaptafánál, ez az ember meg zongorázgasson, ennyi. Akik liberálisreklámozásra használják fel a nem politológusi, hanem zongoristai karrierjével szerzett hírnevét, azok ezt az érvelési hibát követik ezl: hu.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_verecundiam

Ezek azt akarják, hogy ez egy olyan ország legyen, ahol a lányodat egy néger b*ssza meg, a fiadból meg egy feminim buzi legyen. És ez nem elég: tessék mindehez jóképet vágni, tudomásul venni, hogy ez az ő világuk, különbente csak múltba révedő, soviniszta, retrográd fasisztának leszel kikikáltva.... folytható a sor: homofób, rassista - ó minek is, annyira ismerjük ezt, legalábbis azok akik még emlékeznek a Fletó korszakra. És ezek azt akarják, hogy az átlag emberek tényleg így meghökkenjenek azért, mert ezeket a jelzőket rád akasszák.

Táskás Tóni 2011.09.18. 22:02:16

@-JzK-: Majd a kdnp és a fidesz elintézi, hogy a gyerekeidet a pedofil és homokos papok rontsák meg a sekrestyében.Szóval, látom te erre voksoltál.

Egyedi nicket kell megadnod · http://irkalmanyok.blog.hu 2011.09.18. 22:22:15

@tnsnames.ora: "Schiff végtelenül megosztó ember a kiállásával és van aki szerint középszerű tehetségtelen zongorista"

És van aki szerint sajtból van a Hold, de az tuti nem csillagász. Egyébként ha már középszerű, akkor miért tehetségtelen? Ha valaki tehetségtelen, akkor nem középszerű, hanem rossz.

-JzK- 2011.09.18. 22:32:00

@Táskás Tóni: Non sequitur. Abusus non tollit usum.

Húsleves 2011.09.18. 22:36:21

@-JzK-:
Ne foglalkozz gyagyás tónival, csak egy szadeszes köcsög, aki nem tudja feldolgozni hogy kiszavazták őket a villából.

tnsnames.ora 2011.09.18. 22:37:29

A zene az már csak olyan, hogy a nem zenész laikus is véleményt formál. Ráadásul a tudománnyal szemben érvényesen. ;)

Botorság elvitatni, hogy Schiff tanult zenét, vagy hogy eljutott valameddig. Önmagában az már megsüvegelendő, hogy kottának megfelelően tudja kapkodni az ujjait a zongorán. ha így nézzük akkor a nulla és zseniális között valahol középen van.

A tehetség meg többféle lehet: értheti valaki a zene nyelvét, képes lehet alkotást belső hallással hallani, sőt értelmezni, miközben anatómiai okok miatt esélye sincs hangszeren játszania. Viszont ugyanígy elsajátíthat technikát valaki magas szinten is, amit viszont nem feltétlen tud a zene szolgálatába állítani.

Kis ember 2011.09.18. 23:22:12

@-JzK-:
"ez az ember meg zongorázgasson,"

Muhaha, aki leírja azt, hogy "zongorázgasson" egy professzionális zenésszel kapcsolatban, annak nem igazán lehet adni a véleményére. :)

@tnsnames.ora:

Ez gyönyörű elemzés volt, le a kalappal. A zenében az a csodálatos, hogy sokfajta módon lehet jól játszani. Én például meghajlok Kocsis zenei tudása előtt, de nem szeretem a játékát, Schiffet pedig bírom. Számomra Kocsisban néha túl sok az erő, olyankor is legyőzi a darabot, amikor partnernek kellene tekintenie. Persze ha csak tizedolyan jó zenész lennék, mint ő, akkor már elégedett lennék magammal.

@Egyedi nicket kell megadnod:

"Én mondjuk Tellerre nem vagyok büszke. "

Hát pedig lehetnél, mert nélküle most igen drágán írhatnál a számítógépeden. Azt, hogy olcsó áram van, többek között neki köszönhetjük. Arról nem is szólva, hogy a fúzióban van a jövő, amit pedig ő fedezett fel.

annagramma · http://rezfaszubagoly.blog.hu 2011.09.19. 15:49:40

@bruticsello: ez egy igazán üdítő komment volt :-) és szerintem korrekt, s kb ennyi is a dolog, ami Schiff zenéjét illeti.
A többitől (országimázs satöbbi.. például hogy kerül ebbe a blogba a "diktatúra" szó?!?) én hányok, és mit is keres egyáltalán a kettő egy írásban. Nem hiszem, hogy Schiff hazamegy, lerakja a kalapját és az ország imázsának int (dob csókot vagy akármi) a tükörbe. Én meghagynám az ő magánügyének, mit, hol, hogyan és miért játszik.

alf (törölt) 2011.09.19. 16:27:02

@annagramma: Sajnos azt látom, hogy a politika bárhová beteszi a lábát (és persze mindenhol csak rombol és pusztít), még egy ilyen zenei blogba is. A bloggazdának valószínűleg nagy tanulság a dolog.
Ami pedig az előadásokat illeti, igen. Bár nagy Schiff rajongó vagyok, de én sem mindent vele hallgatok, szeretek. Bach, Chopin, Schubert, Mozart(!) sőt Beethoven nálam a kedvencek (még a zongoraversenyek is!), kamarazene nagyon(!), de egy Scarlattit sosem hallgatnék tőle.
Egyszer egy tiszteletreméltó zenész barátomtól hallottam, hogy a zenei műfajokat képzeljem el úgy, mint a nyelveket. Minden egyes műfaj egy-egy nyel. A barokk, a klasszikus, a romantikus, etc. És ezért mindegyiknek megvannak a maguk autentikus előadói.
Schiff nem barokk zenész.
De ettől még a fenti Schubert hátborzongató, és a Bartókot is megdöbbentően jól csinálja.

Azt végképp nem értem, hogy miért kéne állandóan fekete/fehér válaszokat adni mondjuk Kocsis vs. Schiff ügyben. Más erősségeik vannak, Kocsis Bartók előadásainál ne tessenek elfelejteni, hogy egyedülállóan ásta (áshatta) bele magát Bartókba, olyan anyagokhoz jutott hozzá, amikhez senki más.
Két fantasztikus tehetségű zongorista, zenész. És ezt akkor is gondolom, ha egyikük sokkal nagyobb sztár, de ebben bizonyosan helyzete, lehetőségei okán is került.

Kis ember 2011.09.19. 17:12:21

@alf:

Korrekt komment, köszi.
Megnyugtat, hogy vannak még értelmes emberek ebben az országban. :)

Egyedi nicket kell megadnod · http://irkalmanyok.blog.hu 2011.10.07. 06:26:27

"Dörner György lesz az Új Színház igazgatója, választott intendánsa pedig Csurka István."
Mondja valaki, hogy Schiffnek nem volt igaza.

tnsnames.ora 2011.10.07. 15:16:29

@Egyedi nicket kell megadnod:
Miben is volt akkor igaza Schiffnek idevágóan, pláne esetleg prediktíve? ;)

Egyedi nicket kell megadnod · http://irkalmanyok.blog.hu 2011.10.07. 16:15:48

@tnsnames.ora: Racism, discrimination against the Roma, anti-Semitism, xenophobia, chauvinism and reactionary nationalism - these symptoms are deeply worrying. They evoke memories that we have hoped were long forgotten. Many people are scared.

(...) Many of these concern the arts.

Egyedi nicket kell megadnod · http://irkalmanyok.blog.hu 2011.10.07. 16:25:52

Ahol egy főpolgármester az illetékes szakmai bizottság javaslata ellenében nyíltan nácikat nyom be pozícióba, ott a hatalom nyíltan elfogadta ezt az értékrendet.

They evoke memories that we have hoped were long forgotten.
süti beállítások módosítása