Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

Liszt és az érzékiség

2010. augusztus 06. - _romanista

A Facebook oldalon hozzászólásként kaptuk az alábbi videót:

 

Miután meghallgattuk, három "olvasmányélmény" jutott eszünkbe, ezeket most megosztjuk.

Az első teljesen általános, a Füveskönyv 94. "cikkelye" (A zenéről): "Tolsztojnak igaza volt, a zene a legnagyobb kerítő, a legveszedelmesebb csábító. Az értelem szűkölni kezd, mikor zenét hall. A zene értelemellenes. Nem megérteni akar, mint az értelem, hanem szétáradni, feldúlni, lefegyverezni, elcsábítani, megérinti bennünk a titkosat és fájdalmasat, feltárja azt, amit oly gondosan rejtettünk magunk elől, minden eszközzel fegyelmeztünk - olyan, mint a tavaszi vadvíz, feldúlja az értelem által aggályosan parcellázott, megművelt és megmunkált, szabályozott és fegyelmezett területeket. Ahová a zene kiárad, ott az értelem törvényei nem érvényesek többé. A gyönyörűségben, melyet a zene ad, a halálvágy kéjes megsemmisülésének beteg érzései hullámoznak. A zene: támadás. Az ember, aki életét a megismerésre, a fegyelemre és a valóságra tette föl, védekezzen a zene ellen, fogja be fülét. Zene nélkül sokkal szegényebb az élet. De emberibb, keményebb, szomorúbb és értelmesebb."

A második már Lisztről szól, Anne Gray Komolyzenei kalauz című könyvéből való, illetve ő is idéz (Harold Schonberg: Nagy zongoraművészek): "Liszt kilépett a színpadra, megrázta sörényét, magasra emelte a kezeit, és lecsapott a billentyűkre. Húrok pattantak, hatalmas hangtömbök töltötték meg a teret, a zongora hangszínének és az idegizgalomnak egy új világa tárult fel, amint a virtuózok királya végigsöpört a billentyűzeten... Zongoraestjei bacchusi őrjöngésbe taszították a hölgyeket."

Végül a harmadik a Fábry Sándorral a Heti Válaszban készült interjú:

"- Ellentmondást látunk a polgári neveltetésű Fábry Sándor és a Showderben látható, gyakran vulgáris alak között. Szerepet játszik?
 
- A polgári neveltetés stimmel. Elsősorban apám révén. Ugyanakkor a családunkban soha senki nem tett úgy, mintha nem testből volna. Semmifajta álszentség nem övezte ennen korpuszunkkal kapcsolatos rusztikusabb megnyilvánulásainkat. Apám, az angol liberális szellemiség jegyében, kapukat nyitogatott, de soha nem zavart be egyiken sem. Bármit olvashattam, Hunyady Sándor A vöröslámpás házától Kraft-Ebbing elmekórtanán át Vilma néni háztartási tanácsadóján és a Kommunista kiáltványon keresztül a Pallas Lexikon prostitúció szócikkéig. A vizeletét a szekrény tetején üvegekben gyűjtő Vajda Jánostól, a tanítványait a zongorán "megkoitáló" (apám kifejezése) Liszt Ferencen át Ferencsik János avagy Szókratész homoszexualitásáig bármiről szó eshetett. Egyáltalában: lényeges volt a másik ember, ha tetszik, a tolerancia."

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr42204551

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Liszt! Minden tekintetben. 2011.03.06. 23:20:14

2011-ben ünnepli a világ zenei élete Liszt születésének 200. évfordulóját. A Művészetek Palotája Liszt! Minden tekintetben. címmel januártól decemberig számos hangversenyt rendez, amelyek révén az ezerarcú komponista-világpolgárt mutatja be a közönségn...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egyszo (törölt) 2010.08.07. 17:37:04

Fábry magyarázza a közönségességét.

gócpont · http://gocpont.blog.hu 2010.08.07. 17:48:12

Te meg a Fábry-t.
(Amúgy ha nem mondod, h "első", akkor nem is vagy első)

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.07. 18:12:35

Az még nem álszentség, ha valaki nem ereszkedik le a gatyaletolós humorhoz.

nullnick 2010.08.07. 18:24:47

miért kell a MINDEN nyilvánosság előtt modoros-dagályos stílben szólani, fábry úr?

vagy ez nála zsigeri? akkor a mindennapokban kurva fárasztó lehet a fábry úr

bendix 2010.08.07. 19:03:08

A művésznőt sunáznám!:-)

Hagrid 2010.08.07. 19:11:43

Engem nem izgatott Fábry "liberalizmusa" vagy trágársága. Mónikánál, JB-nál jobb...Akinek nem tetszik nem nézi.
A neveltetése amúgy szimpi, jófej apja lehetett.:D

csirkeGL 2010.08.07. 19:17:16

@nullnick: Lehet ő úgy gondolja, hogy szép dolog választékosan beszélni. Nem elégszik meg a mai 500 szóból álló szókinccsel, amiben erőteljesen felülreprezentáltak a "bazmeg, kurva" stb. szavak. Talán másnak sem kellene beérnie az ősember nyögdécseléseinek szintjéve, ha már egyszer ilyen szép nyelvet adott nekünk az Úr, a Sors, a történelem (vallási beállítottság szerint választható).

Én ezt nem tartom modorosságnak.

nullnick 2010.08.07. 19:34:05

@csirkeGL:

nem értetted meg

sajnos a mennyiség agyoncsapja a minőséget

2010.08.07. 19:34:40

Azért amit fábry mond... pffft... arra sokat nem adnék...
amúgy mi a bejegyzés célja? Látogatottságot növelni ilyen hülyeségekkel?

eklar 2010.08.07. 19:42:58

@csirkeGL:Messzemenőleg egyetértek, Fábryt nem szeretem s ha nézem, akkor is röviden, undorral. De a választékosság akkor sem modorosság, és ezt szeretném figyelmébe ajánlani az index szellemi toprongy olvasóinak.

nullnick 2010.08.07. 19:46:50

@eklar: @csirkeGL:

akkor már csak helyes distinkciót kellene tudnotok alkotni modorosság és választékosság között

SándorSzabolcs · http://karma.blog.hu 2010.08.07. 19:53:36

Gratulálok az összes eddigi kommentelőnek, jó érzékkel ragadták meg a poszt témájának fő vonalát.

_romanista 2010.08.07. 20:48:32

@vuvuzela importőr: elmondom én szívesen, mármint a bejegyzés célját. azt megosztani, hogy a zene, egészen pontosan egy zenemű hogyan hat, milyen gondolatokat csal elő. mert lehetett volna írni, idézni Liszt és Wagner, Liszt és Brahms, Liszt és a magyarsága kapcsolatáról, de hát nem ezek jöttek elő. ennyi.
látogatottság: nem igazán érdekel.

Hencida6710 2010.08.07. 21:36:53

@majdmegmondom: s mindezt ritka intelligensen és felettébb olvasottan teszi...

Hencida6710 2010.08.07. 21:48:38

@_romanista: A poszt nyitóvideójához csak annyit fűznék, hogy ezt a művet a mai napig senki nem tudja úgy játszani, mint Cziffra György... s mivel a mű magyar zeneszerzőé, illik egy magyar előadótól is meghallgatni... ha valakit érdekel, itt megnézheti:
www.youtube.com/watch?v=HuQ057wxf7o&feature=related

_romanista 2010.08.07. 21:51:40

@Hencida6710: köszi szépen. azért ezt tettem ki, mert a Facebook oldalon valaki pont ezt küldte be, egyébként pont Liszt és Cziffra nap volt ott. még egyszer köszönöm.

biohazard 2010.08.07. 22:47:38

Ugyan nem Liszt, hanem Kodály, de egy anekdota szerint a segédje figyelmeztette, hogy a kiszemelt hölgy olyan fiatal, hogy még szőr sincs a lába között. - Majd nem sokára lesz - felete Kodály, kecskeszakállát simogatva.

csunyadiszno 2010.08.07. 23:51:49

cziffra györgy csakugyan virtuóz zongorista volt, ám cigányzenét kellet volna játszania cigány létére,www.youtube.com/watch?v=QpnM1ahqzdw mert a klasszikusokat elnyálasította, még a legegyszerűbb darabokat is élvezhetetlenül adta elő, túlzott romantikával és a feljegyzett kottától óriási messzeségben. A campanella tökéletes feldolgozása egy szánalmas, fasszőrhajú bohóchoz kapcsolódik, aki a külseje és frusztrált lelke ellenére csodálatosan interpretálja: www.youtube.com/watch?v=QpnM1ahqzdw

is 2010.08.08. 00:49:10

@csunyadiszno:
meghallagattam vagy hatféle előadásban. Kssin nálam is, de a poszté is ok, mégha más is a felfogás. Kissin nekem egyébként nyilván azért, mert nekem Bach is Gouldtól tetszik. a negyed az negyed, hadd kopogjon olyan jó egyenletesen.

proton1701 2010.08.08. 00:59:28

Az biztos , hogy egyikőtök sem zenész. Ennyi baromságot már rég nem olvastam. Mindenki leírja a nagy tutit. Mindegy. Meghagylak benneteket ebben a bárgyú , okosnak hitt világotokban...Szánalmas komolyan

dombovarivanda 2010.08.08. 01:10:01

örülök ennek a posztnak, jókedvem lett tőle.
így hajnal egy után.

wega 2010.08.08. 01:50:40

@Hencida6710:
Meghallgattam Cziffra, Kissin, Li, és persze a posztban ajánlott Lisitsa előadását is. Egyet kell értenem veled ebben:
- " hogy ezt a művet a mai napig senki nem tudja úgy játszani, mint Cziffra György..."
Olyan csúnyán tényleg nem. Nincs jobb szavam rá, mint a csúnya, ami ugye ezen a színvonalon értelmezendő. Kissin fényévekkel pontosabban játszik, és ott valóban felállt -a nem létező szőr a hátamon- :), hogy valami "párhuzam" is illeszkedjen a poszt felütéseihez. De persze ez szigorúan magánvélemény.

_romanista 2010.08.08. 06:45:17

@csunyadiszno: @is: @wega: ha jól látom, akkor a Kissin-féle előadás egy ráadás, hadd küldjek én is egyet tőle, szintén ráadás: Brahms, 1. magyar tánc.
www.youtube.com/watch?v=5kNIssxz4CI

Swind 2010.08.08. 07:30:20

@csunyadiszno: Ciffrának cigányzenét kellett volna játszania, mert nyálasan játszotta a klasszikus zenét? Ja persze akkor Kocsis Zoltánnak meg héber, meg sémi zenét, esetleg klezmert nem? Az egyetlen igazán világhíres, széleskörűen istenített, hangszeres művészünk a huszadik században Szigeti József után, de ő még nála is elismertebb. Büszkének kéne lenni rá de nagyon. Nyálasan mi? Elmész te vissza a rasszista felmenőidbe, játszál fűrészen.

robitcar 2010.08.08. 07:45:59

@csunyadiszno: Kedves @csunyadiszno, nem vagyok Liszt rajongó, így nem hallgattam "szakértői" szintre magam a tárgyban.
Most meghallgattam azt a néhány előadót, akire itt hivatkozást találtam és megerősített mindez abban a vélekedésemben, hogy ahány előadó, annyiféle felfogás.
Cziffra felfogása is más, Kissiné is, mindamellett nem hiszem, hogy helye lenne a "csúnya" jelzőnek. Feltételezem, hogy a hatvanas-hetvenes években Cziffra felfogása népszerűbb volt, de mára a közönség ízlése más, pl. a Tiéd. Sok ilyen változás volt és van, gondolj a valamikori sztár operaénekesekre, sok huszon-ötvenéves felvétel meglepően mást mutat, mint amit egy adott darabtól elvárunk ma.
Előbbiek miatt javaslom a véleményed pontosabb megfogalmazását, nem mintha védelemre szorulna akármelyik előadó is.

nemezisazis 2010.08.08. 08:29:18

elhiszem én, hogy jó volt, és igen a zene érzelmeket kelt, de drogok már akkor is voltak. meg erős piák és edzetlen népek. így még egy bélyeggyűjtő találkozót is "bacchusi őrjöngésbe" lehet átvinni

amellett, hogy offtopik..
fábry ellenes népek, tényleg ennyire fáj, hogy bár nálatok annyival intelligensebb, hogy el sem tudjátok képzelni, mégis a ti nyelveteken is meg mer szólalni? ez szánni való

midnight coder 2010.08.08. 08:42:01

@nullnick: Igazából a modorosság az az álprobléma amit leginkább azok fogalmaznak meg, akik az olvasottság hiánya miatt az összetettebb mondatokat már nem igazán értik meg.
Mintha kis hazánkban a túlfogalmazás lenne a fő probléma, és nem az, hogy az átlagpolgár az 5 szónál hosszabb mondatokat képtelen értelmezni.

midnight coder 2010.08.08. 08:47:45

Én egyébként ebben az egész modorosdiban azt látom, hogy úgy 20 évvel ezelőtt elindult egy, a kiadók által indított mozgalom a kultúra úgymond demokratizálására. Ez alatt az értendő hogy a gettókból előkotorták a legprimitívebb bűnözőket, és slágerré tették a rap-et. Ez a folyamat, azaz a tömegkultúra színvonalának szándékos züllesztése sok szempontból jó volt nekik: Pl. a méregdrága sztárok helyett el lehetett adni egy rakás egyszer használatos hülyét a népnek. Aztán ez átment a TV-be is, megjelentek a valóságshow-k. Ezek is igen takarékos műsorok voltak, mind a költségvetést, mind a preferált nézők IQ-ját illetőleg.

Ennek aztán az a következménye, hogy felnőtt egy olyan generáció akinek a gettópatkány a norma. És őket nagyon zavarják a választékos dolgok, még a beszédben is.

Lucius Flavius Arrianus 2010.08.08. 08:54:29

@csunyadiszno:
abban a szerencsében volt részem, hogy élőben is hallhattam Cziffrát - mit mondjak, nem romanticizált. Bach-interpretációi és a H-moll szonáta (ha már Liszt) egészen fegyelmezett és gyönyörű volt.

Amúgy ez a "zongorán koitáló Liszt" erős túlzás. Szép számmal voltak jól dokumentált nőügyei (Lola Montez & Co.), ám ő egész életében mélyen vallásos ember volt, és - minden romantikus allűrje ellenére - a modorában, viselkedésében a kortársak sem találtak kivetnivalót. Summa summarum, az volt, amit Belgiojoso hercegné mondott róla a Sigismund Thalberggel vívott zenei párbaj után: "Lehet, hogy Thalberg a világ kegjobb zongoristája, de Liszt az egyetlen."

eklar 2010.08.08. 09:44:39

@midnight coder: Százszázalákig egyetértek. Az éghajlatváltozás már végbement a kultúrában, közművelődésben egyaránt. A csatornák kiöntöttek, a gátak átszakadtak, az olcsó hulladék elborított mindent.

vörös öröm 2010.08.08. 09:58:47

Sziasztok!
Jó véleményeket olvasok és minddel tudok is azonosulni. Igen ám de akkor melyikkel kell egyetértenem. Bevittetek a dzsungelbe. Na sebaj kitalálok!
Az sem biztos, hogy nekem nem jó a dzsungelben, sőt az sem, hogy minden bloggal azonosulok.Talán én sem vagyok azonos önmagammal, és te sem magaddal!Ami körbe vesz minket az minden csak a képzeletünk szüleménye.A képzeletünk is csak egy képzelet.Én sem írtam most s te nem olvastad felháborodva és orvosért kiáltva.Ez van! Ám biztos, hogy ez van?

vajdasagi 2010.08.08. 10:08:48

@eklar: Szisztotok,

én eddig csak érdeklődve figyeltem, mert olyasmiről volt szó, ami ugyan érdekel, de nem tudok hozzátenni. Most azonban itt van egy szál, amihez talán én is hozzájárulhatok. Tehát: kb. 20 éve látjuk már, hogy az informatika és a távközlés fejlődésének hála egyre kevesebb emberre van szükség a "bolygónk működtetéséhez". Mára talán számszerűsíteni is lehet: kb. 100.000.000 ember mindent el tud végezni. Ekkor viszont az a kérdés: mit kezd a többi? Erre a kérdésre nyilván nemcsak egy válasz adható, de a jelenlegi legjobb válasz: a Győzike show, a Való Világ és hasonló bóvlik. Más szóval: "a gátak étszakadtak". És hogy jófelé megyünk-e? Én igazán nem tudom - csak viszonylag közelről látom a rohanást...

midnight coder 2010.08.08. 10:27:42

OFF

@vajdasagi: Alapvetően nem ez a gond. Az hogy kevés munkaerő kell alapjában véve jó dolog, hiszen egy normális társadalomban ahol nem szaporodnak mint a nyulak nincs is túl sok munkavállaló azokhoz képest akik már nem igazán tudnak hatékonyan dolgozni, és azokhoz képest akik még nem képesek erre. Azaz az ideális helyzet az ha nem 18 évesen állsz munkába, és 70 éves korodig dolgozol.

A probléma inkább ott van, hogy a termelői tevékenységet szépen kiszervezte az egész fejlett világ Kínába. Pizzafutárkodásból és más szolgáltatásokból meg hosszú távon nem tud megélni egy gazdaság sem. Akinek van éli fel szépen a tartalékait, akinek meg nincs az adósodik el. Arra Pl. nem igazán látok terveket hogy azt a sok jó hitelt amivel az államháztartás mínuszát finanszírozza a mindenkori magyar kormány évről évre, mikor óhajtjuk visszafizetni.

vajdasagi 2010.08.08. 10:55:01

@midnight coder: Elsősorban olyasmi van kiszervezve, amit nemsokára úgyis robotok/számítógépek végeznek majd. Tehát nem a kiszervezés az alapvető gond. Az a gond, hogy egy kapitalista világnézet mellett történik mindez: abban pedig a profitot kell mindenáron növelni, nem az emberek életminőségét. Az életminőség csak akkor számít, ha netán profit-többletet hoz.

És még egyszer mondom, mert nem igazán veszitek komolyan: dolgozni csak 100.000.000-an fognak. És ebben a 100.000.000-ban már a művészek is benne vannak ám, nemcsak a földművesek. De bocs, hogy off-olom az eredeti témát.

kinot 2010.08.08. 12:31:42

kicsit öngyilkos ez a poszt.
elindítottam a videót, aztán előbb csak nem tudtam, aztán már nem is akartam figyelni az olvasásra.

Beyonder 2010.08.08. 12:50:13

Ezt hívják Lisztérzékenységnek? Hö-hö. Hö.

Diktatúra Pécsett, új céget foglalt el a Fidesz! 2010.08.08. 13:51:16

A Fábry egy közönséges, alpári, szánalmas bunkó!

ferbal lajos 2010.08.08. 14:28:50

Csevernyeg

Mónika, Ön nagyon jó munkaerő, ha idáig eljutott segítség nélkül. Ezért is szeretek magával dolgozni. Remélem, nem hagy itt akkor sem, ha máshol audiencialistagenerátonak neveznék ki.

midnight coder 2010.08.08. 14:31:49

@vajdasagi: Nem, amíg a kicsi kínai olcsóbb mint az ipari robot. Viszont a sok kicsi sokra megy, a 100 forintos kínai zokni is drága ha hitelből veszed.

Ami a kapitalizmust és az életminőséget illeti, ajánlom figyelmedbe a viccet amikor a nyugatnémet melós a mercijével összeütközött a keletnémet mérnök trabantjával. A vicc az, hogy nem volt vicc.

vajdasagi 2010.08.08. 14:43:49

@midnight coder: Ne a jelent nézd, hanem próbáld fölmérni a jövőt...

Az ipari robotok ára rohamosan csökken és továbbra is csökkenni fog. A kicsi kínai már csak nagyon rövid ideig lesz olcsóbb, mint a robot.

skorpiós 2010.08.08. 18:05:02

A Fábryról még annyit, hogy kb.3-4% intelligens nézője van, kb. 10% félművelt sznob, a többi86% pedig olyan amilyen. Akkor kinek a nyelvén kell beszélni a nézettség növelésére / megtartására?

midnight coder 2010.08.08. 18:49:56

@vajdasagi: Nem látom miért lenne ez így. Senki nem gyárt ma tömegesen robotokat. A robot gyártás energiaigényes, a felprogramozás pénzbe kerül. A kicsi kínai ugyan egyre drágább, de ott vannak az indiaiak akik olyan pénzekért dolgoznak amiből az ipari robot által elfogyasztott áramot sem tudod kifizetni.

ivrilider 2010.08.08. 18:57:13

Elég érdekes, egész normálisnak tűnik itt a Fábry önmagához képest.
Gyakorlatilag azért, mert ezt a Heti Válaszban mondja el.

Zöldszeműszörny 2010.08.09. 14:17:43

@ferbal lajos: Köszönöm....

köszönöm a fejtörést és a köszöntést....

igaz a metróra eddig még nem jöttem rá

csunyadiszno 2010.08.10. 18:40:54

@Swind: Milyen igaz, ha sokan mondják, hogy jól játszotta a klasszikus darabokat, akkor az úgy is van. Komolyan ez az érved? Nézz meg egy Bartók-estet az akadémián aztán kérdezd meg a közönséget kifelé menet, hogy szerintük jó volt e:) Mindenki azt fogja mondani, hogy fantasztikus, miközben 10-ből 9 alig bírta végighallgatni. Tudod a sznob legalább azt tudja kire kéne hasonlítania, ám manapság már a sznobokra akarnak hasonlítani a hulladékok, annyira nincs elöttük semmiféle norma. Mindez persze nem számít, a lényeg egészen más a te szempontodból. Ha egy cigánnyal kapcsolatban bármiféle negatív dolgot leír valaki, akkor az rasszista szerinted és még véletlenül sem lehet igaza:) Neked tényleg ennyi eszed van?
süti beállítások módosítása