Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

Sosztakovics I. zongoraversenye (op. 35.) (Versenymű zongorára, trombitára és vonosókra)

2010. szeptember 10. - _romanista

A tegnapi facebook-os orosz-nap után este teljesen véletlenül egy eddig nem posztolt - szintén orosz - művet találtam a Youtube-on: ez a címben szereplő Sosztakovics versenymű. A felvétel érdekessége, hogy a szerző fia - Maxim - vezényel, a zongoraszólót pedig az unoka - Dmitrij Jr. - játsza.

A másik érdekesség a zenekar hangszerelése: egyetlen trombitából és vonósokból áll. Előkerestem a vonatkozó CD-t, ezen így szerepel a mű: Piano Concerto No. 1 in C minor, op.35 (Concerto for Piano, Trumpet and Strings)

A bejegyzés címe így akár az is lehetne, hogy főszerepben (?) a trombita, és a szokásos hétvégi kérdés pedig hangozhatna, és hangozzon is így: az Olvasók mely trombita műveket szeretik a legjobban, illetve az előadás felvet még egy kérdést: mely "családi" előadások a legnépszerűbbek?

 

Ezúttal egyébként csak ezt az egyetlen művet szeretném megoszatni, első tétel:

 

Második tétel:

 

Harmadik tétel:

 

Negyedik tétel:

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr902286324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

foeniculum 2010.09.11. 08:41:26

Elnézést, hogy így elsőként épp egyik kérdésre sem válaszolnék. Más jutott az eszembe a téma kapcsán:
Sosztakovics számomra az egyik legellentmondásosabb zeneszerző, akit ismerek. Mai napig nem tudok mit kezdeni vele, nem tudom hova helyezni a saját listámon... :)
Ugyanis némely zenéit annyira elvontnak tartom, hogy képtelen vagyok megérteni, azonosulni vele, míg mások épp az ellenkezője, teljesen közönségbarát, sláger szerzemények.
Egyik ilyen nagy kedvencem a "Jazz Suite" sorozatából:
www.youtube.com/watch?v=mmCnQDUSO4I

foeniculum 2010.09.11. 08:50:01

A családi zenélés témához:

Nem tudom biztosan, hogy a múltkor be lett-e linkelve a blog egyik bejegyzésébe más kontextusban, vagy csak akkor fedeztem fel, mindenesetre beírom a Rostropovich-család együttzenélését
www.youtube.com/watch?v=cJWjYLG3B7o

A zenéről ugyanis esett szó...

foeniculum 2010.09.11. 08:57:39

...és, ha már itt vagyok magamban :))))

www.youtube.com/watch?v=dFOu78UVCps

trombitához :)
és ezzel több legyet is egycsapásra
-trombita
-balett
-Prokofjev
-kedvenc

_romanista 2010.09.11. 08:58:14

@foeniculum: a kérdésektől el lehet térni, a bloggazda ebben megengedő... a lényeg szerintem, hogy legyen valami téma, amiről lehet beszélgetni.
Sosztakovics nekem is kettős, életemben először valamelyik szimfóniáját hallottam, hát, nem volt akkor túl barátságos...
jazz suite: mindkettő remek, szerintem a belinkelt mű is.
illetve nagyon jók a prelúdiumok és fúgák, valamint egyszer feltettem egy kétzongorás művet:
klasszikusok.blog.hu/2010/05/31/sosztakovics_szvit_ket_zongorara_op_6_1922
családi zenélés: van olyan Beethoven tavaszi szonáta, amelyet Yehudi Menuhin & a fia, Jeremy játszik.

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 09:09:22

@foeniculum: ezzel a Generalisszimusz ís így volt, be is fenyítette a Mestert, írna inkább egyszerűbb műveket.

Az általad linkelt Jazz szvit részlet nekem nem az igazi, olyan kicsit "unalmas", frissebb, joban kedvelem vagy a dús vibrátós nagyromantikus előadásában, de méginkább sokkal jazz-esebban. Amúgy meg nekem is az egyik kedvencem, nincs abban semmi ciki, ha slágeresebb darabokat is szeretünk :)

Nem kötekedés, de engem kicsit zseníroznak az orosz nevek ill. műcímek angolos leírásai itt. Jelzem az orosz nevek magyar átírásában is elég nagy káosz van, az tény, hogy a lemezboltokban és a könyvtárakban könnyebb boldogulni az angolos átiratokkal, mint a magyarokkal.

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 09:14:41

@_romanista: fura, nekem Bartók volt évekig talányos, de nem adtam fel és bevillant. Sosztakovics rögtön a szeretem polcra került. Lehet, hogy az okozza ezt kis káoszt nektek, hogy első próbálkozásra nem megfelelő előadásban hallottátok meg, az sztem sokat tud rontani egy mű személyes megítélésén. Pont aJazz szvit annyira űtős, hogy azon nehéz rontani :)

A családi zenélés meg mókás, Menuhin úr a testvérével, Hepzibah-hal is sok lemezt csinált, Harnomncourt úr a nejével és hát Rosztropovics mesternek a neje sem kis név, Galina. Ja meg a korhú hangszeresek közül a Kujiken testvérek.

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 09:25:14

Na itt egy másik előadás, hallga csak!

Riccardo Chailly és a Concertgebouw Orchestra.

www.youtube.com/watch?v=OUZFTwn8UJs

Ez csak egy példa az előbbi okoskodásomnak, hogy ennyire slágeres mű is mennyire másképp hangzik más előadásban, a kis tempó és hangsúlykülönbségek ordítanak. Az persze, hogy kinek melyik szerethetőbb, arra nincs képlet.

foeniculum 2010.09.11. 09:29:37

@Rosszindulatú Vászka:
Én állandóan bajban vagyok az orosz nevek írásával... :(
Nagyon bele tudok zavarodni. YouTube keresőben pl. Rahmanyinov neve legalább háromféle módon van írva...

Ha esetleg találnál, és meg tudnád mutatni nekem másféle előadásban, nagyon örülnék, és megköszönném. Én csak így ismerem (persze még Andre Rieu, aki viszont teljesen tönkreteszi, leamortizálja...)

foeniculum 2010.09.11. 09:33:03

A három Järvi is említhető, bár ők karmesterek, és talán nem is a legjobbak közül valók...
Két testvér, és az egyikőjük fia, de nem írok keresztneveket, mert keverem őket.

foeniculum 2010.09.11. 09:43:07

"The Second Waltz" témában még ezt szeretem nagyon, bár lehet, a képi elemek is hozzájárulnak...
www.youtube.com/watch?v=2hfYvBAcxos

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 09:45:54

@foeniculum: de bizony jók, csak mostanság nem lehet Melodiya lemezekhez úgy hozzájutni, mint régebben. Neeme az apa, a fiával meg pont egy John Lewis CD-m van (hamár itt keveredik a klasszikus meg a jazz repertoár).

A volt szovjet muzsikusokkal nagy a káosz, Szvjatoszlav Richter pl. aki az én szememben sz egyik legnagyobb pianista, 40 éves koráig az ogyesszai opera korrepetítora volt.

Neeme nagyon remek Grieg-eket vett lemezre Finnországban, csak mióta amerikai zenész lett kiesik a látókörünkből. Pont a Sosztakovicsokkal is nagyon jó. Ezek a volt szovjet zenészek tudnak ám csudákat.

Pl.: itt van egy másik, egy Ojsztrah tanítvány:

www.youtube.com/watch?v=eamRlKTe7rU

foeniculum 2010.09.11. 09:49:31

@_romanista:
Ez a darab, amit a blogba betettél nagyon szép, tetszik, és eddig nem hallottam róla :)
Igen, azt hiszem meg kell találni a módját, hogyan lehet közeledni Sosztakovicshoz, és ez a mű épp egy ilyen. Köszönöm :)

foeniculum 2010.09.11. 09:54:32

@Rosszindulatú Vászka:
Gidon Kremer :)
Imádom. Már megvan a jegyem a Művészetek Palotájába...

Tőle ez a nagy kedvencem, mióta meghallottam:
www.youtube.com/watch?v=1K_NbGeQs4I

Ez pedig egy óriási poén, én raktam föl (és nem a Happy Birthday vatiációk):
www.youtube.com/watch?v=RHE7Z34MgY4

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 10:04:25

@foeniculum: na látod, ezt magyarázom: Schnittke sokkal nehezebben befogadható, mint Sosztakovics (és akkor itt most nekem jár a pofánlecsó, mert én írok angolosan egy volt szovjet nevet :), csak kifogtál belőle egy parádés interpretációt. Ez egy könnyebb darab, de akkor is. Sokszor ezen múlik.

Javaslom, hogy a nagy orosz karmesterekkel próbálkozz, ők talán ezt a világot kicsit jobban értik. Első körben sztem a Rosztropovics lemezeked hallgasd meg, utána a korabeli felvételeket, ha lelsz ilyeneket.

Ha nem szégyellsz kalózkodni, ezek a derék oroszok félelmetes miket fel nem pakolnak a netre. Persze kis cirill olvasás nehezíti a dolgot :)

Illetve még az ECM lemezcégnek parádés felvételei vannak a XX. századi keleti blokkból, rengeteg Kremer is.

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 10:09:56

Na itt egy nehezebb cucc:

www.youtube.com/watch?v=nanhwb_Crc0

Alig hiszem, hogy készült volna hanglemez nagyobb zenésszel, mint David Ojsztrah. Talám páran vannak ebben a kategóriában az én személyes listámon.

foeniculum 2010.09.11. 10:25:25

@Rosszindulatú Vászka:
A pillanatnyi befogadási készség nagyon sok mindentől tud függeni (legalábbis esetemben)
Úgy gondolom, fontos a befogadó kora (pontosabban szellemi értelemben), ismeretei, én minél több irányban kezdtem felfedezni a zeneszerzőket annál inkább kezdtem nyitottá válni olyan szerzők iránt is, akiket kezdetben alapból elutasítottam, és nagyon fontos a pillanatnyi lelkiállapot is. Voltam már olyan lelkiállapotban, hogy Lutoslavskyt hallgattam órákon át, akinek hallatán egyébként kirohanok a világból :)

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 10:34:47

@foeniculum: nomeg lelkiállapot és hangulat is kell, nem vitás. Nekem a legtöbb XX. századi orosz zene csak erős világvége hangulatban élvezhető :)

foeniculum 2010.09.11. 11:04:55

@Rosszindulatú Vászka: Bocsi, nem kötekedésképp, de pontosan emiatt gondolkodtam el, hogy inkább 'suite' szót írok... ugyanis előtte te is a 'jazz' szót használtad... azaz "jazz suite" vagy "dzsezz szvit" (szvsz)

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 11:09:08

@foeniculum: hát ezaz, hogy valahogy mindenhogy bántja a szemet. Nem tudom melyik a helyes, amúgy is oximoron a mű címe. Lehet, hogy tényleg egyszerűbb az angol megnevezéseknél maradni :)

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 11:59:24

@foeniculum: hát nekem is talányos ez a helyesírás dolog. Pont a Jazz Suite az egyik legmókásabb, mert nincs magyar megfelelője, illetve a fordítása zsákutca, szal nemtom. Esetleg magyarbbul lehetne írni, csak pont itt értelme nincs. Igazából a Piano Concerto jobban zavar pl. Nomeg a C-minor-t itt c-moll-nak momndják, de sebaj, apróság ez, a lényeg, hogy majdnem közös nyelvet beszélünk, nomeg van is miről :)

foeniculum 2010.09.11. 13:37:46

@Rosszindulatú Vászka:
Nem tudom, hogy működik itt a blogoknál, ha olvastam a hozzászólásod, egyet is értek, csak épp nincs hozzáfűznivalóm, jelezzem-e külön ezt akár csak egy smiley, szmájli, mosoly - ezek után szabadon választott - megjelenítésével; vagy nincs értelme, fölösleges az ilyen fajta megnyilvánulás?

:)))

Rosszindulatú Vászka 2010.09.11. 16:01:09

@foeniculum: nemtom, itt nem én vagyok a főnök. Az zavart meg, hogy én nem láttam a kommentem, mostanában sokat rakoncátlankodik a blogmotor és tűnedeznek kommentek meg összekeverednek sorrendben.

KrizsiL 2010.09.11. 19:40:26

Trombita is, orosz is, többszörösen. A múltkor az eredeti csellós változatot javasoltam, a bloggazda a következő bejegyzésében szerepeltette is, hátha ez az átirat is tetszeni fog.
Szergej Nakariakov: Csajkovszkij Rokokó variációk

www.youtube.com/watch?v=KlivNNnpNkk

A családi zenélés üde színfoltjai a Labeque nővérek.
www.youtube.com/watch?v=GPY91D-0LDk&NR=1

_romanista 2010.09.11. 19:45:56

@KrizsiL: most néztem meg a Labeque nővéreket, Brahmsot mindig nagyon jó nézni és hallgatni...

buckoka 2010.09.11. 21:23:38

www.youtube.com/watch?v=tLPGO_CfBJw&feature=related

Henry Purcell: Trombitaszó és ária

Ez a mű áll megosztva az első helyen a következő darabbal:

www.youtube.com/watch?v=vLsNzCx1ots

Szerintem a trombitás ezen a videón játszik a legjobban. Fenn van mindhárom tétel, de nekem ez tetszik a legjobban.

Családi zenélés kategóriában nem sok videót láttam, marad hát az az egy szem...

www.youtube.com/watch?v=Sw5mwcJ54t8

A csellós poszthoz is belinkeltem, bocsánat a duplázásért

KrizsiL 2010.09.11. 23:04:11

Barokk + trombita kedvencem mostanában Kathleen Battle és Wynton Marsalis Baroque Duet lemeze
www.youtube.com/watch?v=2MuCCbg0k_0

foeniculum 2010.09.13. 16:40:11

@KrizsiL: Wynton Marsalisról jutott eszembe:
Haydn Trombitaversenye, amit kedvelek az előadásában. A kedvencem a 3. tétel

www.youtube.com/watch?v=emUOjj5o4J0

KrizsiL 2010.09.13. 18:21:13

@foeniculum: Köszi, fülvégre kapom.

KrizsiL 2010.09.13. 18:31:27

@foeniculum: Megvan lp-n, szeretem :)
"Haydn - Three Favourite Concertos" Yo Yo Ma,Wynton Marsalis, Cho-Liang Lin.
Sokszor nem értem az érték arányokat. Párszáz forintért vettem, a holnapra elfelejtendő sztárocskák lemezeit pedig súlyos pénzekért árulják.

foeniculum 2010.09.13. 19:13:36

@KrizsiL: Lehet, hogy valami bulgár kiadású lemez volt, amin már nem volt szerzői jogdíj :)))

KrizsiL 2010.09.13. 19:19:32

@foeniculum: Használt, pontosabban szinte használatlan vinyl. Eredetileg ebben a formátumban adták ki.

futura 2010.09.13. 19:59:33

Sosztakovicsot sokáig ellenérzéssel fogadtam (ki nem, ki élte le nagyobbik részét életének), de jó ideje Prokofjevvel együtt, nagy kedvenceim közé tartozik.
Amiért írok:
Az előadásmód szinte minden. Semmitmondó művek táltosodnak meg értő kezek alatt és fordítva.
Ezt rögtön illusztrálnám is. Napjaink hegedűs üdvöskéje Hillary Hahn elöadásában ismertem meg Sosztakivics Hegedűversenyét. A mű nem igazán fogott meg, mondhatni unalmas volt.Ime:

www.youtube.com/watch?v=Y7ixSCC9qkI&feature=related

Nemrég futottam bele az alábbi régi szovjet felvételbe. A fenti részletet L.Kogan előadásában szólal meg, csodálatos drámaisággal, szinte a szívem szakad meg annyira gyönyörű.

www.youtube.com/watch?v=j4oWgBlHIVY

_romanista 2010.09.13. 20:22:18

@futura: na, ez nagyon érdekes, amit írsz. H. H. egyszer itt járt a MÜPÁ-ban, ha jól emlékszem, akkor a cseh filharmónikusokkal. műsor: karnevál nyitány, utána Dvorak hegedűverseny - szünet - IX. vagy VIII. szimfónia.
H. H. játéka teljesen semmitmondó volt. ismerem, amiről írsz...

foeniculum 2010.09.13. 20:22:38

@futura: Huh!
Többszörösen is óriási köszönet ezért a felvételért :)
Hillaryt nem is hallgattam meg. Kogant viszonylag nem régen ismertem meg a YouTube jóvoltából, és nagyszerű hegedűművésznek tartom. Sok kedvenc felvételem van az előadásában. És ezen a felvételen a játéka, az átélése is látható, nem csak hallgatni lehet.

Már esett róla szó, de egyetértek én is azzal a véleménnyel, hogy orosz zeneszerzőket orosz előadóművész tud legjobban tolmácsolni. Bár szerintem ez nem csak az oroszokra igaz. Bartókot is szívesebben hallgatom magyar előadókkal, Dvorak szimfóniáit pedig neves cseh karmesterek tolmácsolásában, mint pl. Vaclav Neumann.

A már korábban említett Gidon Kremer decemberi hangversenyén szintén előadja ezt a hegedűversenyt, így most sikerült kedvet csinálnod hozzá, pedig bevallom ettől féltem kicsit :)))

_romanista 2010.09.13. 20:42:31

@foeniculum: nem ezt, hanem Csajkovszkij hegedűversenyt, és Sosztakovics IX. szimfónia lesz, ha jól tudom. én - Neked köszönhetően - most vettem meg a jegyet.

futura 2010.09.13. 20:53:51

Ha már szóba került Kogan, és a téma a családi zene, itt egy koncertfelvétel 1966-ból. Két apa két fiával.
A bevezető kommentár nagyon bájos, bár sokat nem értek belőle.

www.youtube.com/watch?v=SQ4PE8IbtEk

futura 2010.09.13. 21:01:29

@_romanista

Ez tökéletes illusztráció volt az adekvát előadásmódra.

_romanista 2010.09.13. 21:51:14

@futura: kedves Futura, és Te hol voltál eddig??? tényleg, és tnsnames.ora hol van???

foeniculum 2010.09.13. 21:56:52

@_romanista:
Ó, de jó, hogy szóltál. A Csajkovszkíjról tudok, természetesen, sőt előtte Dvorak is lesz :))))
És emlékeztem Sosztakovicsra, de azt hittem hegedűverseny... akkor félelmeim továbbra is élnek :)
már vagy egy hónapja megvettem a jegyet. Mindig lemaradok a jó dolgokról, mert túl sokat töprengek....ezért most igyekeztem.
mupa.hu/program/gidon-kremer-es-az-orosz-nemzeti-zenekar/2010-12-15_19-30

_romanista 2010.09.13. 22:48:05

@foeniculum: hadd meséljek el valamit: a múltkor elmentem a zenei antikváriumba, és megkérdeztem, hogy kapható-e a Sosztakovics életéről szóló Testamentum c. könyv. nem volt kapható, fel kellett rá iratkozni - korábban megvettem Apámnak és Anyámnak is -, szóval Sosztakovics nagyon népszerű...
érdemes elolvasni, és elhelyezni a IX. szimfóniát az életműbe, ezt meg fogom tenni addig, mert nekem Sosztakovics a gyengém...

futura 2010.09.13. 22:51:50

@_romanista:

@futura: kedves Futura, és Te hol voltál eddig???

Hát bizony ebben a lángoktól ölelt kicsi országban töltöttem az utóbbi fél évszázadot, de kicsit komolyabban, a blogodat már régebben felfedeztem és könyvtárba tettem, de ott már annyi minden van, hogy bizony elfelejtődött. Latinovicsra kerestem nemrég és ismét bejött a blog.
Első nekifutásra élvezem, mert semmi politika, és MINŐSÉG!
Más.
Most nézem át az idei év koncert kínálatát. Evvel kapcsolatos információt szívesen olvasok.

_romanista 2010.09.13. 22:54:07

@futura: itt politika soha nem lesz...

futura 2010.09.13. 23:03:56

@_romanista:
Ha gyengég Sosztakovics, ahogy nekem is, már biztos tudsz a MÜPA-ban okt.31.-én tartandó koncertről.
Orosz Nemzeti Zenekar, Pletnyov vezetésével, programban a XV. szimf.
"Adekvát előadás"
Sajnos erről a szimf.-ról keveset tudok.

Azt hiszem túltengtem, jő éjszakát!

tnsnames.ora 2010.09.14. 00:23:35

Köszönöm a kedves érdeklődést:
Nem tüntem el, csak olvasó üzemmódban voltam. Egyfelöl nem ártott egy kis csend körülöttem, másfelöl a hétvégén egy új Youtube-profile-t hoztam tető alá (szívügyemnek, a Lutheránia énekkarnak), hat új kottás videó feltöltésével (Bach Magnificat, 107,111 kantáták 2-2 videói). Nem kis meló volt, nem is jutott másra energiám.

www.youtube.com/lutherania

Családi zenélés az nagyon jó téma, érdemes lehet a későbbi részletesebb vesézésre is. Nekem aki eszembejut Erich és Carlos Kleiber illetve Fritz meg Adolf Busch.

Szerintem magyar nyelvterületen él a file és fájl is (informatika). Ki ezt, ki azt preferálja. A jazz is meg a dzsessz is látható leírva. Érdekes módon a suite kevésbé, ott a szvit már nagyon meghonosodott.

Orosz szerzőknél teljesen érthető módon szeretjük jobban leírni, hogy Hacsaturján, mint Khatchaturian (amit speciel nekem még mindig meg kell nézném, hogy kell pontosan írni). A globalizáció és az internetes keresés korában sajnos érdemes ezt a verziót is szem elött tartani.

Én is úgy gondolom, hogy az oroszok esélyesebben jobban értik és interpretálják például Sosztakovics zenéjét is. Nyílván vannak kivételek, de kisebbet lehet így hibázni a mezei hallgatónak az ismerkedéshez való felvételválasztásnál, mint fordítva.

c-moll témában még csak nem is a c minor a zavaró. Hanem a h-moll b minor, míg a b-moll b flat minor (lásd Csajkovszkij első zongoraversenye). Aki ezt kitalálta...;)

Szerintem Hillary Hahnnál vannak egyéb problémák is, mint Sosztakovics Hegedűverseny. Apropó azon az emlegetett MÜPÁ-s hangversenyen nem volt más valaki is a topikból? ;)

Oroszok tudnak nagyon szépen játszani például Vivaldit is, mint a ritka linkelt videó is mutatja (szívesen ott lettem volna azon a koncerten, bár csak két éves voltam akkoriban). Meg szerintem nagyon jól tudnak Beethovent játszani. A híres hegedűverseny Leonid Kogannal nálam például abszolút referencia.

foeniculum 2010.09.14. 00:55:31

@tnsnames.ora:
Megjegyezném, hogy ez nem egy topik, hanem egy blog, ahol van bloggazda ;)
És én csak egy egszerű hozzászóló volnék...

@_romanista:

Igen, én is ott voltam tavaly a hangversenyen. Elsősorban Dvorak VII. szimfóniája miatt :)))
Hilary Hahn csak ott volt, közben... amire emlékszem belőle, egy ronda barna ruha... (szerintem nőhöz nem illik a barna szín)és Mozart hegedűversenye.
És a ráadászene, az Erlköniget adta elő Schuberttől.
www.youtube.com/watch?v=UWNCbpwC-PQ

(A koncert a Tolvaj szarka nyitánnyal kezdődött, mindez a Fesztiválzenekar előadásában)
süti beállítások módosítása