Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

Egy hétvége Klempererrel, Bach V. Brandenburgi versenyével és Chagall képeivel

2013. július 07. - _romanista

Tegnap délelőtt Klemperer felvételeit hallgattam: Csajkovszkijt, Brucknert és Brahmsot. Aztán amikor délután elindultam vásárolni, pont akkor kezdődött a Bartókon az Egy zenemű - több előadó című műsor: ezúttal Bach V. Brandenburgi versenyéről beszélgetett Katona Márta és Mácsai János. (Visszagondolva olyan volt ez a műsor, mintha bevinnénk egy széket egy belvárosi műhelybe, de mielőtt a mesterember megjavítaná, azelőtt áthívja a szomszéd mestert: órákig nézegetik nagyítóval, a fény felé tartva, ilyen szögben, és aztán olyan szögben; mindent elmondanak róla: a szék összes rétegét felfejtik. A szék tulajdonosa egy picit talán türelmetlen, de azért nagy élvezettel hallgatja a legapróbb részletekbe belemenő beszélgetést.)

Ma reggel meg jött Mahler IV. szimfóniája: "Így csak az igazi otthont lehet megénekelni: a körülbelül negyvenéves Mahler végre hazaérkezett." (forrás: mr3-bartok.hu), de azért egész nap itt volt a tegnapi Bartókos élmény az V. Brandenburgi versennyel.

Délután Chagall képek nézegetése, és a hozzá illő zene keresése - végül Ravel Kaddish című műve lett -, hiszen ma Chagall évforduló is van.

Ez történt a hétvégén zeneileg; ma este elmentem sétálni egy kicsit, de mielőtt hazajöttem, átmentem Pestre ahhoz az épülethez, amelyről már írtam egyszer a Brahms balladák kapcsán.

chagal2.jpgAz ég pont ilyen kék volt ott ma este, mint ezen a képen; az épület gyönyörűen világított az éjszakában, én meg ott ültem előtte hosszan, és talán arra vártam, hogy egyszer csak megjelenik Chagall. De csak azért sem jött: sem az épület tetején nem jelent meg, sem a szomszédos tűzfalon nem mászott fel; az egyik környező erkélyen egy félmeztelen férfi pakolt valamit, de ő sem Chagall volt...

És akkor egyszer csak nagyon mély képek és emlékek jelentek meg: talán egy előző élet mély rétegei és hangulatai; ott álltam az épület előtt, nem tudtam levenni a szememet róla, és azt éreztem, hogy egyre csak áramlik valami. Az áramlásban az épületen túl a hétvége zenéi: a Bartók műsora, az V. Brandenburgi verseny, Mahler és a hazaérkezés, a Chagall képek és a Ravel mű.

És csak jött, és jött ez az áramlás; eleinte jó volt: mindenemet átjárt, de egy ponton túl egyszer csak elkezdett nyomni; nyomta a karomat és a mellkasomat - ideje volt hazaindulni.

A gyerekkoromból őrzök ilyen különös hangulatú estéket; pár év, de talán pár hét múlva ez is ilyen lesz: az este, amikor tintaszínű volt az ég, és Chagall csak azért sem jött el...

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr585395273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Measurer 2013.07.09. 10:31:52

Gary Goldschneider Gustav Mahlert és Marc Chagallt párhuzamba állítva - más egyéb hasonlóság mellett- kiemeli :
Műveik mély, álomszerű atmoszférából pattannak ki, és magasszintű, képzelt fantáziavilág felé áramlanak.
cultja.com/2011/07/07/gustav-mahler-and-marc-chagall/
Chagall képeinek nézegetéséhez ő háttérzenének Mahler I. (Titán) szinfóniáját választotta...

_romanista 2013.07.09. 10:43:58

@Measurer: nagy szellemek ha találkoznak...

julcsicsi 2013.07.28. 09:02:19

A " Ki nyer ma ", c. videónak nagyon örültem , hiszen a műsor által kedveltem meg a klasszikus zenét. Amint meghallottam a helyes választ, fogtam az akkor még részletes műsorközlést, azaz a "Rádió újságot", kerestem a művet, a szerzőt, az előadót. Többnyire rá is találtam a hallott művekre. Vagy fordítva is igaz volt, ha hallottam egy szép zenét, kikerestem az újságban.
Ma már ezt az interneten tesszük, de mégis, valahogy az olyan jó volt. .
Ha van még ilyen és ehhez hasonló archív felvétel, szívesen látnám. Pl, Juhász Elődnek, ( ha jól emlékszem a nevére), a TV. ben is volt egy zenei műsora, ami nagyon tetszett, de már a címe nem ugrik be.
Köszönöm .
süti beállítások módosítása