Mindennapi klasszikusok

Adrian Mole és a Requiem

adrian_mole.jpegPár napja teljesen rácsavarodtam a Requiem-re, igazából semmi mást nem is akarok hallgatni, csak ezt. Még Brahms-ot sem, pedig ma este jön a tekasztorik.blog.hu gazdája azzal a határozott céllal, hogy hallgassunk együtt Brahms-ot.

És a Requiem hallgatása mellett az íráskényszer: mindenképpen írni kell, mindegy, hogy a Requiem-ről, mindegy, hogy a lelkiállapotról, de valamit írni kell. Becsuktam a szememet, de semmi más nem jelent meg, csak egy nagy, feketére mázolt felület - függöny, tűzfal, égbolt, nem is tudom, hogy micsoda.

És az egyik ilyen szembecsukás alkalmával eszembe jutott A 13 és 3/4 éves Adrian Mole titkos naplójából az a rész - 106. oldal a PIKNIK könyvben -, amikor Adrian Mole elhatározza, hogy feketére festi a szobáját: "(...) szeretem ezt a színt." Ez május 24-én történik, május 30-ára el is készül a festéssel: se Bolond Berci sipkája, se a sipkacsengők nem látszanak, hála a több réteg fekete festéknek és a filctollas javításnak. Csak A. M. apja - George - mondja azt, hogy olyan a szoba, mint egy szürrealista lidércnyomás. Nem csoda, hogy A. M. el akart menekülni valahová, ahol se az apja, se az anyja, se Lucas-kukac, se Barry Kent, se a gülüszemű Scruton, se Bert Baxter, se senki, talán csak Pandora.

Néha nagyon jó egyedül lenni teljes sötétben, és hála Istennek Mozartnak nem kell se több nap, se több réteg festék, se filctollas javítás, hogy a teljes sötétséget egyetlen pillanat alatt megteremtse. Különösen Karácsony előtt jó így egyedül lenni: kipihenni az évet, és felkészülni az ünnepekre.

És a Requiem fekete színe sok minden, csak nem szürrealista lidércnyomás.

19 Hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr314965714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

samugy63 (törölt) 2012.12.14. 21:47:52

Milyen különös, hogy ha csak ennyi hangzik el, "Requiem"... automatikusan és kérdések nélkül Mozart jut mindannyiunk eszébe. Nem az annyi sok más Requiem, nem. Pedig van még Brahms is, de Verdi vagy Dvorak... Nem, nekünk mindig Mozart ugrik erről be és talán nem véletlenül.

Egyébként zseniális meglátás: "Mozartnak nem kell se több nap, se több réteg festék, se filctollas javítás, hogy a teljes sötétséget egyetlen pillanat alatt megteremtse. "

tekasztorik.blog.hu 2012.12.14. 22:52:52

Köszönöm Brahmsot és a vacsorát. Meg az időt, amit szántál rám. :)

_romanista 2012.12.14. 23:06:43

@tekasztorik.blog.hu: az öröm itt, a magyar blogszféra állócsillagát, Google TOP3 egyikét öröm vendégül látni...

Gadget 2012.12.14. 23:35:15

"Mozartnak nem kell se több nap, se több réteg festék, se filctollas javítás, hogy a teljes sötétséget egyetlen pillanat alatt megteremtse."...
, hogy utána a legszebb világosságot teremtse meg belőle. :)

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2012.12.15. 08:29:55

Érdekes, miután rátaláltam a megfelelő előadókra, Mozart nálam a zeneszerzők között magasan az első helyen áll, szinte minden, amit valaha leírt a kedvencem, egyetlen dolog kivételével: a Requiem. Persze az is lehet, hogy azért, mert az Introitus és a Kyrie kivételével gyakorlatiag még a szakemberek is csak találgatnak, hogy mit írt ő és mit mások. Nem tudom. Persze néha meghallgatom, de ha Requiem, akkor inkább Verdi és Ligeti.

tnsnames.ora 2012.12.15. 09:00:06

Én teljesen más irányból elindulva gondolkodtam, a felvetett gondolatkörben..

Én eredendően azt a kérdést tettem fel magamban - annak kapcsán, hogy miért nem illesztettem kottát Karl Richter egyik Máté passió felvételére sem, holott a János passiós felvételére igen -, vagyis azt a kérdést, hogy lehet-e egy passió "szép". Vagy idevágóan parafrazálva, lehet-e egy - szándékosan kis "r"-rel írt - requiem "szép". Nyilván hétköznapi értelemben ezt sokszor mondjuk, nincs is vele semmi gond.

De azért, ha kíméletlenül akarnánk keresni az igazságot, akkor bizony - most visszakanyarodva a passióhoz - a passió az bizony Jézus szenvedéstörténetének elbeszélése, ahol bizony Jézus az utolsó földi óráit nagy megalázásban illetve testi kínok során keresztül élte meg. A passió művészi "párlat"-a persze triviálisan lehet "szép" (munka), de a mondandó, maga a passió lényege, a teljes egész lehet-e "szép", avagy csak mondjuk fájdalmas (aminek maximum szépséges vonulata lehet csak).

Karl Richter már a korai János-passió felvételénél is több tételnél érzékelhetően a fájdalmas vonulatra igyekezett koncentrálni és ez az út a Máté-passió felvételénél nyert végső értelmet (az én érzékelésemben). Úgy képzel(het)te, hogy Bachot elsősorban nem a zenei harmóniák szépsége töltötte be komponáláskor,, hanem a passió lényegének fájdalma. Ezért vette a tempót sokszor lassúra (ami egyébként sosem volt szokása), magát az előadásra intenzíven nehézre. Hogy a befogadó hallgató élje át minél intenzívebben a teljes élményt (emlékszem: fiatalon első hallgatásnál engem bizony egészen konkréten kivert a víz az előadás több mint három órájának eltelte után). És lássuk be ezt az intenzív élményt nem illendő kerülő utakkal ("kottaillesztés") egyszerűsíteni. ;)

Természetesen nem tudok és nem is akarok igazságot tenni a szépség vs. fájdalom között: az időben távolódó (még Karl Richtertől is, nemhogy Bachtól) emberben amúgy is könnyebben alakul ki a két minőség valamilyen szimbiózisa. E pár sorral csak azt akartam érzékeltetni, hogy maga a kérdés(felvetés) talán létező, talán érdemes lehet belegondolni.

tnsnames.ora 2012.12.15. 09:03:06

@Sipi81:
Na és neked ki a "megfelelő előadó" Mozart Requiemnél,merthogy azt nem írtad. ;)

tnsnames.ora 2012.12.15. 09:04:41

@Sipi81:
Bocs félreértettelek, ezek szerint Requiem az a kivétel, ahol ilyet még nem találtál.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2012.12.15. 09:28:40

@tnsnames.ora: Szerintem a Requiemnél nem az előadóban van a probléma. Én kettőt tartok egyébként nagyon jónak, egyik - bár nem historikus - Solti nevezetes élő felvétele Mozart halálának 200. évfordulóján, biztos te is ismered. A historikusok közül pedig Herreweghe stúdiófelvétele tetszik.

Jó ez a "kottaillesztés", bárcsak én is meg tudnám csinálni. :-(

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2012.12.15. 09:38:50

Lehet, hogy majd meg is hallgatom karácsonykor a Herreweghe-set. Igaz, nem épp karácsonyi zene, de hát tavaly meg a Wozzeck-et hallgattam...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.15. 09:53:56

nagyon jó kis írás nagyon hangulatos.

_romanista 2012.12.15. 10:00:59

@doggfather: köszönöm, ez igazán kedves!

Farkantoán Chatpartner 2012.12.15. 11:19:01

És akkor meg sem említettük a hátborzongató reneszánsz Requiemeket (Guerrero, Pipelare stb.).

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.15. 15:43:55

@_romanista: de komolyan kedvet kaptam a zene hallgatása és a könyv újraolvasásához egyszerre, remélem a 2 ünnep között sikerül is.

buckoka 2012.12.17. 16:55:08

Lehet, hogy kilógok a sorból, De nekem a Mozart-korstárs Michael Haydn Requiemje jobban tetszik abban az értelemben, hogy az érzelmek sokkal inkább kihallatszódnak, tényleg emlékeztet egy gyászmisére.

www.youtube.com/watch?v=ADYNeuS8P0k

Egy városi ünnepségen hallottam először, ahol nem tudták megmondani, mi szól, de a hangnemből (nagyon jellegzetes c-moll karakter), a szövegből és a keletkezési időből (sacc) ki tudtam guglizni :)
Ezt a művet állítólag Mozart is tanulmányozta saját műve megítása előtt.

tnsnames.ora 2012.12.17. 20:11:14

Szia Buckoka! Rég hallottunk felőled, jó hírt hallani felőled. :o)

tnsnames.ora 2012.12.17. 20:24:46

@buckoka:
Végighallgattam és nekem nagyon tetszett.
Köszi az ajánlatot. :o)

buckoka 2012.12.19. 20:42:00

Szoktam nézegetni az oldalt, de régóta nem is volt olyan bejegyzés, amihez érdemben hozzá tudtam volna szólni. A tömény Brahms nem az én stílusom :)

A Mozart-féle Requiemről még annyit, hogy meglepően magas szintű technikai tudás kell az előadáshoz, még a zenekar részéről is. Különösen a basszus és a köztes szólamok (2. hegedű, brácsa) megszólaltatása. A "zenélésről" nem is beszélve. Például a Recordare tételben szinte lehetetlen visszatalálni, ha valahol elmászol, annyira fel van borulva a ritmus. Mondjuk én csak max. 2 próbán vettem részt, amikor a zenekar ezt játszotta, de nem is az volt a cél, hogy kitúrjak valakit, mert megvolt a szólam, csak a zene szeretete miatt ültem be, és gyakoroltam ki a Domine Jesu tizenhatodmeneteit. Egyszer sikerült összesen normálisan eljátszani eddig :)

tnsnames.ora 2012.12.20. 11:54:45

@buckoka:
:o)
Mozart Requiemről én nem is gondolnám, hogy ennyire nehéz, olyan áttetszően kristálytiszta zenének tűnik. És jól értelek irány a zenei pálya? ;)