Mindennapi klasszikusok

Amikor a tételek közötti tapsnak helye van, avagy északi visszafogottság a venezuelai karmester és a francia zongorista előadásában

Eredetileg az előző bejegyzés hozzászólásainál szerettem volna megosztani egy linket, de ahogyan a gondolat elkezdett önálló életet élni, úgy nőtte ki magát a hozzászólás önálló bejegyzéssé.

A "kiváltó" komment lényege röviden: illik-e, szabad-e tételek, balett esetén részletek, jelenetek végén tapsolni? Itt jutott eszembe egy korábbi zenei élményem, ahol is az első tétel után a közönség tapsolni kezd. Azt gondolom, hogy ide kifejezetten illik a taps, sőt, talán hiányozna is, ha nem lenne...

Egy apró megjegyzés a zene elé: nemrégiben a Bartók Rádióban fél füllel hallottam a hangnem-szimbolikáról. Valamelyik este rákerestem, és találtam egy írást, amely szerint az a-moll hangnem északian visszafogott. Érdemes ennek fényében is meghallgatni Grieg a-moll zongoraversenyét az alábbi feldolgozásban: ez nekem minden, csak nem északian visszafogott...

(A hosszú tétel két videóként fért csak fel, szerintem nagyon érdemes végignézni és meghallgatni mindkettőt, nagyon gyorsan telik az idő...)

Az első rész:

 

A második rész:

 

A második tétel csak a rend kedvéért:

 

És végül a harmadik tétel (9:39-nél mintha Gyurcsány Ferenc ülne a zongoránál...)

 

Szolgálati közlemény:

Gustavo Dudamel vezényli a Los Angeles-i Filharmónikusokat 2011-02-02-án és 2011-02-03-án a MÜPÁ-ban:

http://mupa.hu/program/gustavo-dudamel-es-a-los-angeles-i-filharmonikusok/2011-02-02_19-30

http://mupa.hu/program/gustavo-dudamel-es-a-los-angeles-i-filharmonikusok/2011-02-03_19-30

7 Hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr352482279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.11.30. 19:07:24

én meg tudok őrülni, mikor az operában beletapsolnak. szinte érezni a levegőben, hogy a sok öregasszony feszülten várja, mikor alszanak el a piros fények, és ki hogy tapsrajtol... a másik, amitől a falra mászok, az a köhögés. NEM azért köhögnek, mert valami a légútjukba kerül, hanem mert nem bírják elviselni a csend által keltett feszültséget. ezek úgy felbasszák az agyam, hogy megfogadom, hogy nem megyek többet operába, aztán pár hónap múltán mégis ott vagyok. a köztes terápiás időszakban pedig inkább operafilmeket nézek a világsztárokkal. hörrrr hörrrr =)

foeniculum 2010.11.30. 20:00:59

Kedvenc beletapsolásom:
Persze nyilvánvalóan ez egy speciális eset....

www.youtube.com/watch?v=FHFf7NIwOHQ
Érdemes figyelni Karajan hozzáállását, ahogy élvezi az egész szituációt, és ahogy vezényli a közönséget is egyszerre. Sőt, ahogy eltéveszti ezt 2:20-tól :)))))

És még kapcsolódva a karmesterekhez, és egyben Dudamelhez is, egy másik hasonló rendszerességű, és elismert koncert rendezvény a berlini Waldbühnében, ahol szintén jelentőséggel bír rendszeresen minden évben a karmester. És ahol szintén van egy állandó "záródarab", amit a közönség áttapsol, és fütyül:
És akkor legyen szintén Dudamel, - bár van még néhány kedvencem, mint az amúgy nemszeretem Abbado, vagy Placido Domingo, aki nem csak mint karmester van jelen, hanem énekli is - a következő:
www.youtube.com/watch?v=c-jQy1lCoJc

foeniculum 2010.11.30. 20:07:36

Mégiscsak belinkelem még ezt is, annyira kedves, ahogy lemegy a közönség közé, és ott énekel...
www.youtube.com/watch?v=mu13dTdnuh0&feature=related

foeniculum 2010.11.30. 20:08:42

Ja, és amúgy egyik nagy vágyam egyszer ott lenni a nézők között egyik ilyen koncerten. Biztosan óriási élmény :)

buckoka 2010.12.01. 21:08:14

A hangemszimbolika nagyon érdekes dolog. Az idők során számos hangolási módszer volt érvényben, így az egyes hangnemek más-más karaktert haptak. Nagyon jó példa erre számos Bach-mű, pl. a g-moll fantázia és fúga, ahol van valahol egy akkordmenet, amiben középhangú temperálás szerint egyre tisztább hangközök következnek, aztán hirtelen egy brutálisan hamis f-moll akkord... Ezt kiegyenlített hangolással lehetetlen érzékeltetni.

A másik a Wohtemperiertes Klavier. Jóltemperált hangolásra íródott, minden hangnem játszható volt, de megmaradtak a karakterek, igaz, voltak vezérhangnemek, amik egyformán tisztán szóltak. De Pl az első kötet c-moll prelúdium és fúgája játszhatatlanul hamis kiegyenlített hangolásban a benne található hamis nagyterc miatt, ami a végén nagyon csúnyán kiszól (a prelúdium és a fúga vége is fortissimoról pianissimora visszahalkított C-dúr akkordra vezet, amiben az E hallhatóan magas).

tnsnames.ora 2010.12.01. 22:15:19

Ma úgy tűnik negatív vagyok :o((
- Én ugyan nem érzem károsnak a Grieg első tétel utáni tapsolást, de olyan nagyon odavalónak sem. Nem igazán értem az indoklást, miért is jó ötlet.
- A hangnem-szimbolika írás, meg tipikusan érdekes ötleten alapszik, de jóval alaposabb érlelés után kiált (nekem).
- Én Grieg a-moll zongoraversenyét Szvjatoszlav Richterrel imádom, számomra ő hozza ki belőle a legtöbbet, tán még többet is, mint Grieg belegondolhatott. :o) De ez a belinkelt érzelmi fütőttségről tanuskodó videó is jó felvételnek hangzik így elsőre. A Gyurcsány-analógia nem akármilyen poén volt, még ha nem is kicsit tiszteletlen. ;)
- Foeni által említett Karajan-felvétel nekem is kedvencem, és remek ötlet itt említeni. 2:20-ban nem feltétlen hibázik Karajan. Mintha ő csak halk tapsot intett volna be eredetileg, de jóval erősebb tapsot kapott volna vissza a közönségtől, mint számára kívánatos lett volna.
- Ha valaki, akkor én nem szeretem Abbadót, de a Berliner Luft vele a legjobb, szerintem :o) Most épp nem találom, pedig elvben fennvan a Youtube-on, én is onnan ismerem.

foeniculum 2010.12.02. 17:08:27

@tnsnames.ora:
Abbado 1996-ban vezényelt a Waldbühnében, és nem csodálom, hogy nem találod, ugyanis leszedték. Nálam megvolt a link... :(

Paul Lincke - Berliner Luft (Waldbühne 1996 Abbado)
www.youtube.com/watch?v=Zg5KEnwg6n0

Használhatatlan..... :(((((