Mindennapi klasszikusok

1927-ben a mai napon - 07-01-én - mutatta be Bartók első zongoraversenyét, valamint bónusz: Bartók Chopint játszik

A Facebook oldalon ma Bartók-napot tartottunk: a fenti zongoraverseny első tétele, egy népdal Bartók zongorajátékával, és természetesen részlet a Kékszakállúból.

Hadd foglalkozzunk most kicsit részletesebben a zongoraversennyel; a poszt megírásához az alábbi forrásokat használtuk fel: (1) Kovács Sándor: Bartók, (2) Szabolcsi Bence: Bartók élete, (3) valamint Pándi Marianne: Hangversenykalauz című könyveit.

A mű keletkezésének ideje 1926; "Majd háromévnyi alkotói válság után Bartók ismét komponál: ekkor írja I. zongoraversenyét." (1) "A HUSZAS-HARMINCAS ÉVEK a növekvő hírnév esztendei Bartók életében. Művészi fejlődésében ezek az évek jelentik a 'negyedik stíluskorszakot', polifónia, akkordika és 'geometrikus szerkesztés' legnagyobb távlatú egyesítését; ritmikája, mely sokszor egész kompozíciókban élesen dominált ('Csodálatos mandarin', Táncszvit), ebben az időben egyenrangú félként kezd belesimulni az egyre gazdagabban kibomló dallamkoncepcióba. Rendkívül jellemző, hogy ezt az időszakot is a zongoramuzsika megújhodása vezeti be, hol 'preklasszikus' módon polifón, hol ritmikus, hol kolorisztikus jellegű fantáziadarabokkal, - ugyanakkor a zongora kezdi elveszíteni eddigi ütőhangszer jellegét és kezd új játéklehetőségekkel gazdagodni. (Zongoraszonáta, 'Szabadban', Kilenc kis zongoradarab 1926.) Útjelzőként tűnnek fel az I. és II. zongoraverseny (1926, 1931), s átfogják az időszak eredményeit a III., IV. és V. vonósnégyes (1927, 1928, 1934). De az évtized legnagyobbszabású művei a 'Cantata Profana' című énekkari mű (1930), a Zene húros- és ütőhangszerekre (1936) és a két zongorára írt Szonáta (1937). Az utóbbiakhoz közvetlenül csatlakozó hegedűverseny (1938) már átvezet Bartók utolsó stílus-korszakába, a befejező összefoglaláshoz." (2)

Az 1926-ban írt I. zongoraverseny bemutatója tehát 1927. július 1-én volt Frankfurtban, "ahol Furtwängler vezényletével maga Bartók adta elő a művet.

A zongoraverseny első tételét kegyetlen, rideg és mégis indulatoktól hevített küzdelem zenéje tölti meg: 

 

A lassú második tétel újabb meglepetés: mintha a két zongorára és ütőhangszerekre írt Szonáta korai előhírnöke lenne ez a lenyűgöző, feszültséggel terhes, mozgásában is szinte mozdulatlan párbeszéd a szólóhangszer és a változatosan kezelt ütőhangszerek között. Soha nem próbált technikát alkalmazott itt a zeneszerző, pontosan előírva az ütőhangszerek megszólaltatásának — saját maga által kikísérletezett — új módjait. Annál meglepőbb — és megindítóbb — az a bensőséges, vallomásos dallam, amelyet a tétel középrészében a zongora szólaltat meg, mintegy szembekerülve eddigi funkciójával és „magatartásával”. A befejezés előtt idézetet hallunk a harmadik tétel zenéjéből. 

 

A finálé ismét barokk stíluselemeket használ fel, ezúttal a szólamok kergetőzésével, virtuóz és mégis drámai fugatóval kapcsolódik a régi zenéhez, tartalmában és mondanivalójában azonban ez is új, eredeti és lenyűgöző muzsika." (3)

 

Végül az ígért ráadás: ezzel kívánunk jó éjszakát minden kedves Olvasónak és Hallgatónak, valamint köszönjük az egész napos figyelmet!

6 Hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr342124005

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dimbula Terézia 2010.07.02. 11:48:37

végre valami jó zene! Köszi hogy van ez a blog, mert már kezdek kiábrándulni az emberiségből. Most például ebbe szaladtam bele egyzene.blog.hu/2010/07/02/the_electric_prunes_get_me_to_the_world_on_time hülye drogosok szánalmas zenéje - borzalmas

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.02. 11:54:10

@Dimbula Terézia: Annak idején pl. a mi Bélánkra is majdnem ezt mondták... Sőt, Puccini is ürített már ki operaházat zenéjével. Erre varrj gombot, ne drogos-hülyegyerekezzél.

vuvuzela importőr 2010.07.02. 12:22:27

Az a cucc tényleg borzalmas. Nekem mondjuk Bartók is elég húzós, ezt a zongorakoncertet konkrétan 1-2 havonta leporolom és meghallgatom hátha többet értek belőle, de elég távol áll tőlem... :) hátborzongató :)

f@szharcos 2010.07.02. 14:24:36

ma vuvuzelára írná a vén fasz egy nagy h lenne az egész vagy b?

zetorov 2010.07.02. 14:53:24

Hallgassátok Bartókot, de, könyörgöm, ne Anda Gézával!

Az I. zongoraversenyt mindenekelőtt
Kocsissal és a Fesztiválzenekarral.
Ha ez megvan, akkor érdemes még a DG-s Pollini/Abbadot vagy az EMI-os Donohoe/Rattle-t is megismerni.

_romanista 2010.07.04. 20:30:53

@zetorov: köszönöm az ajánlásokat. amiért én ezt tettem ki, az egy régi személyes emlék: jó tíz évvel ezelőtt egy panzióban dolgoztam éjjelenként, ahol egyik este a XX. század legnagyobb zongoristái sorozatban Anda Gézával ment le a három Bartók zongoraverseny. Ott és akkor az nagyon jó volt egyedül éjszaka: hát, ez az oka.