Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

Csajkovszkij I. zongoraversenye

2011. november 05. - _romanista

"A zongoraverseny ősbemutatójának története (ez a mű ma a mester egyik legnépszerűbb szerzeménye) tele van drámai epizódokkal. Csajkovszkij Nyikolaj Rubinsteinre gondolt versenyénél, neki is ajánlotta a művet. Rubinstein azonban, bár alig öt évvel volt idősebb Csajkovszkijnál, soha nem akart felhagyni a gyámkodással, még akkor sem, amikor Csajkovszkij réges-rég kiharcolta művészi önállóságát. Éppen ezért gáncsolni kezdte a B-moll zongoraversenyt, előadásra alkalmatlannak találta s a szerzőtől változtatásokat követelt. A felháborodott komponista erre kijelentette, hogy egyetlen hangjegyet sem módosít s áthúzta Rubinsteinnek szóló ajánlását. Miután Bülow Európában és Amerikában megtörte a jeget, a zongoraversenyt Moszkvában a fiatal Szergej Tanyejev játszotta első ízben, aki a szerző tanítványából őszinte barátjává vált, s különösen zenetudományi kérdésekben állt a mester rendelkezésére. Természetesen Bülow dicsősége felszította Nyikolaj Rubinstein művészi becsvágyát: ő is felvette a művet programjába s impulzív, erőteljes előadóművészetével mind Oroszországban, mind pedig külföldön diadalról diadalra vitte. Amikor Csajkovszkij félénkségből és tartózkodásból nem volt hajlandó vállalni az orosz küldöttség vezetését az 1878-i párizsi világkiállításon, Nyikolaj Rubinstein számos egyéb tisztsége mellett ettől sem riadt vissza s Párizsban Csajkovszkij B-moll zongoraversenyét a legélesebb vetélkedés közepette is nagy sikerrel mutatta be."

Íme, a teljes mű Arcadi Volodos szólójával:

Az idézet forrása: Richard Petzoldt: Pjotr Csajkovszkij (1840-1893) élete képekben című könyve.

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr623356744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2011.11.06. 08:41:10

Remek minőségű videó, nem semmi felvétel.
(1) A karmester pálca nélkül vezényel egy ilyen monumentális romantikus versenyművet
(2) A zongorista egy 800 forintos széken ül és elképesztő arcokat vág szólói közben
Nagyon ritka a jó minőségű, jól fényképezett, zeneileg, technikailag jól előadott mű: ez is hibázik... ;)

Tudom már-már triviális és "bántó" közhely, de Szvjatoszlav Richter & Karajan talán 1959-es(?) felvétele (nálam referenciafelvétel), nem 'szabad' kihagynia senkinek, aki szereti ezt a művet.

_romanista 2011.11.06. 10:38:43

@tnsnames.ora: amikor a YT-on kerestem, a Te általad említett verziót szerettem volna kitenni, de sajnos nem találtam meg 1/1-ben. emlékszem egy korábbi hozzászólásodra, akkor ajánlottad.

flamer 2011.11.06. 11:47:25

@tnsnames.ora: A karmester kezeben 3:30 tajan mar van palca, addigra biztos eszebe jutott, hogy hova rakta :)

limola 2011.11.06. 13:08:45

Már elnézést kérek,de itt ebben az előadásban ,úgy elvan tévelyegve mindenki a karmestertől a zenekaron át pianistával együtt,hogy össze se lehetne kergetni őket.Borzasztó!!

romaniarulez! 2011.11.06. 13:10:53

Ez a darab számomra a non plus ultra! És csak most döbbentem rá, hogy milyen rég hallottam utoljára... A klasszikus zene tényleg kortalan!

limola 2011.11.06. 14:07:26

Akik ezt a darabot igazán jól megcsinálták,az számomra Horowitz,Toscanini-vel.(1943)
Attól biztos nem forog a sírjában Tchikovsky amikor hallgatja.

balambher 2011.11.06. 15:09:48

A b-moll, kis "b"-vel szokás írni.

foeniculum 2011.11.06. 15:21:49

Hát, ez valóban elég lagymatag :)

Mivel senki nem ajánlott még helyette másikat, én ezt ajánlom:
www.youtube.com/watch?v=abzSU12b78A

Lehet, hogy van jobb előadás nála is, de én kedvelem Berezovsky játékát :)
Múlt szezonban MüPában is energikusan adta elő

HgGina 2011.11.06. 16:11:23

Csúcs muzsika.
Pocsék helyesírás: "1893-ban 11-06-án hunyt el Csajkovszkij"

Bravo.

bruticsello 2011.11.06. 16:13:22

Ebből a műből Richter csinált jobbakat is, mint az agyonreklámozott Karajan/DG. Mostanában adják ki a korai (szovjet) felvételeit -köztük számos zongoraversenyt is-, ott vannak szédületesek is Mravinszkijjel, Kondrasinnal. Ne feledkezzünk meg Gilelszről sem, aki Reinerrel alkotott nagyot, de van felvétel egy Golovanovval is, az azért felülmúlhatatlan. Sokolovnak is van egy egészen jó előadása valami német zenekarral, de az csak kalózfelvételen érhető el.

foeniculum 2011.11.06. 16:31:24

Pontosabban közvetlen linket...

_romanista 2011.11.06. 17:44:22

@balambher: a könyvben írják így, nekem is feltűnt.

tnsnames.ora 2011.11.06. 17:57:08

@bruticsello:
Ebben a Richter-Karajan DG-esetben szerintem megalapozott az "agyonreklámozás". Valahogy úgy lehetett, hogy mindenki szerette, mindenki vette, utánanyomták, az is elfogyott, továbbra is volt igény iránta. ;)

Azt se felejtsük el, hogy időben ez a DG egy rendkívül régi felvétel, úgy hogy közben hangtechnikailag is jó. Magyarán az utána következőknek nagyon fel van adva a lecke, ha meg akarják haladni, mind szerzői, mind előadói értelmezésben ("ujdonság" tekintetében)

Szerintem kifejezetten autentikus szerzői előadás ez a Richter-Karajan DG-felvétel. Én azt gondolom nehéz fogást találni rajta. Persze ettől még lehet sok jó előadói interpretációja lehet, különféle ízekkel.

@_romanista
Érdekes dolog a címválasztás. "I.zongoraverseny" avagy például "nagy b-moll zongoraverseny"? Nekem valahogy ez a b-moll hangnem a "védjegye" ennek a zongoraversenynek: azóta talán nem is írtak még egy ilyet, vagy igen? Sőt nevezetes mű is talán kevés van b-moll-ban. :o)

Vajon hányan tudják "séróból", hogy Csajkovszkij írt három zongoraversenyt, azok közül akik szeretik a b-moll-t. Macujev, aki minap adott Liszt-évfordulón három zongorversenyes koncertet, egy másik koncertjén eljátszotta Csajkovszkij mindhárom zongorversenyét. Az se lehetett semmi, már kihívás szintjén sem.

Egyébként tényleg a moll hangnemek kisbetűsek, a dúr hangnemek nagybetűsek. így el is lehet hagyni címben röviditési céllal, hogy dúr vagy moll (nyelvtől függetlenül is). Én a Youtube-videóim címadásánál alkalmazom is ezt.

Lehetséges elágazásként: a II.zongorverseny mókás zárótételét ajánlom mindenkinek meghallgatásra, ha marad még energiája. Élvezetes darab. Sajnos nagyon sok rossz felvétele van közkézen. Egy nem rossz lehetőség:

Emil Gilels Plays Tchaikovsky Piano Concerto No. 2 (4/4)
New Philharmonia Orchestra, Lorin Maazel
www.youtube.com/watch?v=jDrA7Fr-144

EsteeSatmary 2011.11.06. 18:24:51

@tnsnames.ora: tényleg nagyon jó minőségű felvétel- A szép és jó zene örökéletű. Mindegy milyen műfaj.

foeniculum 2011.11.06. 18:33:02

@tnsnames.ora: valóban nagyon kedves, jó felvétel, köszi :)

tnsnames.ora 2011.11.06. 18:38:01

@foeniculum:
:o)
Lorin Maazel egyébként mamám nagy kedvence volt, téma volt nálunk többször. Ha valaki szereti őt, akkor bécsi újévi koncertjét is érdemes megkóstolni.

tnsnames.ora 2011.11.06. 19:00:27

@foeniculum:
Huh, nagyon jó volt belekóstolni a Berezovszkij-videóba, roppan tanulságos, köszönet érte!
* Volodisnál legalább egy nagyságrenddel potensebb előadónak tűnik.
* Szenzációs látni a játékát, vizualitást illetően elsők között lehet. :o)
* Itt még a ruháját sem érheti kifogás, nem? ;)
* Nekem - egy-két értelmezési apróságot és túlhajtást leszámítva - tetszik az előadása
* A zenekar viszont kifejezetten szimpatikus a karmesterrel egyetemben.

foeniculum 2011.11.06. 19:24:19

@tnsnames.ora:
Kivételesen nem is figyeltem a ruháját :) valóban itt jól van öltözve.
Igen, néha túlhajszol, az "értelmezési apróságokat" megvallom nem vettem észre, én azért kevésbé vagyok vájt fülű :)
Ha jól emlékszem, amikor még volt Mezzo tévénk, akkor láttam ezt a műsort, és mintha Rahmanyinov 3. zongoraversenyét is előadta volna. Az is kiváló az előadásában :)

Maazere rákerestem a YT-on, 1984-ben vezényelte az Újévi Koncertet
www.youtube.com/watch?v=WlWtiYqcQU0
ezt találtam róla :)

Measurer 2011.11.06. 19:36:23

Rubinstein felkéréséről Nagyezsda von Mecknek ezt írta Csajkovszkij: "Mivel nem vagyok zongorista, lényeges volt számomra, hogy konzultáljak a virtuóz-specialistával, hogy kiemelje számomra, mi bizonyulhat technikailag bonyolultnak, ügyetlennek, vagy nem hatékonynak stb."

Milyen jó, hogy nem hagyta magát befolyásoltatni!

limola 2011.11.06. 19:38:14

Lorin Maazel.Sok szép bécsi újévi koncertet láttam az ő vezényletével.Mégis egyszer volt igazán művészi a koncert,amikor Zubin Mehta vezényelte.

tnsnames.ora 2011.11.06. 19:53:15

@foeniculum:
Drága mamám erre mondaná viccből, hogy Maazel itt már öreg, :o) És igen, ugyan annyit nem mint korábban Willie Boskovsky nagyon sok újévi koncertet vezényelt, utolsót 2005-ben talán. Ez a linkelt csárdás nem egy világvívmány zene, de Maazel szépen megtanulta kívülről. :o)

@Measurer:
Erről két sztori jut eszembe.
(1) A sokat idézett Dvorak-zongoraverseny, aminek a partitúrája két zongoraszólót tatalmaz per a mai napig (egy eredetit és egy zongorista-barátabbat). Tény, és ezt érdemes elmondani a b-moll zongoraversenyről, hogy akinek szánta Csajkovszkij az ősbemutatót az nem vállalta (nem tudom ki), végül Bülow, Liszt veje mutatta be. Na azt szívesen meghallgattam volna. :o) És ő megúszta a zongoraszólam átírását.

(2) Szörényi Levente mesélt az István a király hangszereléséről, hogy hogy utálta akikor a szomorúzenészek kérdés formában beszóltak neki, például hogy szerző úr ezt a hangot hogy kellene fújni mondjuk valamelyik rezesen (ami lehetetlen volt és véletlenül került csak bele a kottába).

@limola:
Mindenki más Újévi koncertet szeret. Én Karajanra esküszöm. Egyszer volt (számomra furcsa módon) és megismételhetetlen (1987-ben). Ő volt az első olyan karmester aki nem tért vissza "repetára".

limola 2011.11.06. 20:26:30

@tnsnames.ora:
Igen . A Karajan tud megismételhetetlen lenni.Mint említettem is annó. Liszt 2. magyar rapszódia az ő vezényletével szerintem megismételhetetlen.

foeniculum 2011.11.06. 20:46:23

@tnsnames.ora:
Hopp! Utánakerestem:
hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9csi_%C3%BAj%C3%A9vi_koncert
1980-86 között folyamatosan, és később még 4 alkalommal vezényelt Maazel :)
Hát, megvallom, amit belinkeltem, az első találat a YT-on :)
végülis, ha jobban megnézem a karmestereket és évszámokat, a 80-as évek közepéig elmondható, hogy állandó karmester vezényelt, csak később találták ki, hogy meghívnak más neves karmestereket a koncertre.
Kíváncsi leszek, a következőt ki vezényli majd :)
Keresgéltem most, de nem találtam....

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.06. 21:05:12

Vicces a háttér. Érdekes, hogy nagyjaink is mennyire pitiánerek tudtak/tudnak lenni. És itt nem csak a politikusokat értem...

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2011.11.06. 21:43:29

@tnsnames.ora: Boskovsky 2005-ben nem vezényelhetett, mert akkor már 14 éve az örök álmát aludta. Ő utoljára 1979-ben vezényelt.
Hogy újévkor mikor ki állt a bécsi filharmonikusok karmesteri pulpitusán, itt megtalálod (a jövő évivel együtt):
medwe.blog.hu/2009/01/01/ujevi_koncert_barenboim

Szegény Karajan nem tudott visszatérni, mert már akkor is nagyon rossz állapotban volt, amikor 1987-ben meghívták a bécsiek. Azok után, hogy a berliniek szabályosan kiutálták, mivel kezdett erősen szétesni. Elvesztette a korábban legendás erélyét, öregesen szétszórt lett, a próbákon össze-vissza beszélt - ezt pedig a kockafejű berliniek nem tolerálták. A nagy rivális bécsiek emberbarátságból és a nagy név iránti tiszteletből hívták, de nem volt könnyű dolguk nekik sem. Talán van aki még emlékszik: Karajan a Kék Duna keringő előtti köszöntőt sem tudta végigmondani, mert elsírta magát.

foeniculum 2011.11.06. 21:48:03

@az igazi medwe: Alapvetően Lorin Maazelről volt szó, és a 2005-ös koncert kapcsán is. Azt pedig tényleg ő vezényelte.

tnsnames.ora 2011.11.06. 21:56:47

@az igazi medwe:

Köszi a kiegészítést, és jogos. Én bár sok konkrétumot nem tudok idevágóan, és ez a nem tudás nem hátráltatja, hogy élvezzem azt a bizonyos 87-es koncertet. :o) Nekem mindig öröm ha előkerül. Tény és való látszik rajta a kora.

Az egy örök probléma, hogy mi a helyzet az idős előadókkal. Karajan, Backhaus, Horowitz, mostanság Arrau ugye. Mi a fontosabb, hogy az idős művész egymásra találjon a közönségével (a művész idős korában is) avagy a nimbusz esetleges kockáztatása miatti aggodalom. Én nem foglalnék állást pro és kontra érvek egyaránt vannak.

A tisztesség jegyében idetartozik, hogy én bár személy szerint ki nem állhatom Claudio Arraut, abszolút ignorálom őt (is) pár kollégájával együtt, nemrég láttam a 80 éves koncertjén koncertsorozatán(?) Beethoven-szonátákat játszani. mit mondjak jobb volt, mint kvázi egész életműve, cinikusan mondhatnám "benőtt a feje lágya", de nem mondom, mert az olyan Fáy Miklósos lenne, az meg kerülendő. Szóval 80 évesen is lehet akár csúcsra érni, nehéz kizárni előre a dolgot.

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2011.11.06. 22:17:34

@tnsnames.ora: nekem a 87-es volt az elmúlt 40 évben az egyetlen, amit nem egyenesben láttam és képzelheted, mit éreztem, amikor megtudtam, hogy Karajan vezényelte.
A felvételt többször visszanéztem és tetszett.
Szeretem Karajan öregkori felvételeit, azokat különösen, amikor nyilvánvalóan hibázik.
A napokban a youtube-on láttam egy Verdi Requiemet, amit szokás szerint partitúra nélkül vezényelt és bizony rossz helyen intette le a zenekart, majd nagyot nézett, amikor a zenekar eljátszotta még azt a négy ütemet, ami tételből hátra volt.

Szerintem a művésznek tudnia kell időben visszavonulni, de talán nem olyan nagy baj, ha nem teszi. A kisebb tévesztések nem tudják meg nem történtté tenni a megelőző évtizedeket.

Láttad Georges Prêtre két újévi koncertjét?
Csak két év telt el közöttük, a különbség mégis hatalmas.
Az első lazán kirázott mindent a kisujjából, energikus volt és szellemes, a másodikon bizony sokszor a zenekar vitte.
Ennyit számítana, hogy valaki 81 illetve 83 éves?

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2011.11.06. 22:19:26

@foeniculum: jogos! Gyorsolvastam, bocs!
Persze ha hallgattam volna, akkor is hülye maradtam volna :-)

foeniculum 2011.11.06. 22:56:26

@az igazi medwe:
www.youtube.com/watch?v=FHFf7NIwOHQ
Szintén az Újévi koncert.
2:20-nál szintén hibázik, szerintem nagyon kedvesen. Int a közönségnek, aztán rájön, hogy még korai a taps, és elcsendesíti őket :)
Ez valóban egy óriási koncert volt :)

tnsnames.ora 2011.11.06. 23:39:59

@az igazi medwe:
Mindkettőt láttam Prêtre-rel, és ha jól emlékszem egyik sem állt közel hozzám. Az utóbbi főleg nem.

2005 és Maazel kapcsán én fogalmaztam rosszul és félreérthetően, túl sokat akartam egyszerre mondani. Amúgy Boskovsky-t én a magam részéről nagyon imádtam gyerekként.

Egyébként meg lehet valami abban amit mondasz, hogy a bécsiek tényleg nagyon szeret(het)ték Karajan-t és hozzásegítették mindenféle fajta módon a pompás koncerthez, 1987-ben, miközben meg Karajannak is komoly affinitása lehetett Strauss-világhoz.

limola 2011.11.07. 00:46:26

Rákerestem az 1987-es bécsi koncertre.Nem viszi a gépem.2 904 433 lehallgatás.Jesszusom!!!!!

butyko 2011.11.07. 04:28:58

Gyönyörű minden,amit eddig írtatok,de Csajkovszkíjt lehet így is játszani...:

www.youtube.com/watch?v=LmYky_iL2nE&feature=related

tnsnames.ora 2011.11.07. 06:10:16

@butyko:
Jogos! KLasszikus darab! :o)))

További feldolgozások:

(1) Monty Python zseniális klasszikusa
www.youtube.com/watch?v=dvpALlP_7lE

(2) Franz Reizenstein: Concerto Popolare
en.wikipedia.org/wiki/Franz_Reizenstein

Sajnos nincs fenn a Youtube-on semmilyen változatban, semmekkora pici részletben (csak két originál zongoraversenye). Legutóbb a BBC Proms 2011 (Comedy)-ben játszották. De az 1961-es Hoffnung-fesztiválos ősbemutató feszes humorát nehéz felülmúlni.

A szerző ebben a Concerto Popolare-ban zenei parodisztikus eszközökkel ötvözte Grieg híres kontemplatívabb a-moll zongorversenyét Csajkovszkij szóbanforgó heroikus b-moll zongoraversenyével, szerintem frenetikus módon.

AczélGyuribácsi 2011.11.07. 08:57:43

"1893-ban 11-06-án"'
Csak ezt tudnám feledni!
Egy ragyogó blog egy borzalmasan alpári és tapló címmel...

_romanista 2011.11.07. 09:11:06

@HgGina: @AczélGyuribácsi: igazatok van a helyesírásban, de egyet ne felejtsetek el: az indexen a blogketrecben korlátos a hely.

foeniculum 2011.11.07. 10:21:37

@tnsnames.ora:
Monty Piton nekem már kicsit durva :)
Eszembe jutott róla egy másik zenei paródia, bár ők Rahmanyinovot játszanak:
www.youtube.com/watch?v=ifKKlhYF53w

@_romanista: ( te figyelmedbe is)

És továbbgondolva, ha már anno Rahmanyinov 2. zongoraverseny 2. tételénél nem esett szó róla:
www.youtube.com/watch?v=iwPKT3IIL_0&feature=related

Sokáig nagy dilemmám volt, hogy csak én hallom-e ki Rahmanyinov slágeréből ezt a másik slágert....
(azóta már kiderült számomra az is, hogy társszerzőként fel is van tüntetve az öreg a jogutódok unszolására :)
süti beállítások módosítása