Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

Grande Gustavo, sei uno di noi!

2011. február 02. - _romanista

Grande Gustavo, ma este úgy vártunk Téged, ahogyan Nápoly várta annak idején Maradonát. És ma este úgy ünnepeltünk Téged a porondra lépéskor - még fel sem emelted a pálcádat -, mint ahogyan a Sao Paolo közönsége ünnepelte Őt, amikor először kifutott a pályára. (Dekázott párat, majd a kezdőkörből pattanás nélkül a hálóba lőtte a labdát.)

És a koncert végén is pontosan úgy éltettünk, ahogyan az egész város éltette Őt a két bajnoki cím és a kupagyőzelmek után. (Gondolatban a vállunkra vettünk, és úgy vittünk egészen hazáig.)

Grande Gustavo, most nem lehet és nem is szabad várni, hogy az élmény ülepedjen, most azonnal írni kell arról a csodáról, amit Te ma este adtál nekünk. Írni kell, mert beszélni egyszerűen nem lehet erről; bent áramlik, kavarog és dübörög minden, de szó egyszerűen nem képes elhagyni a szájat...

A beethoven-i szívet és lelket hoztad el nekünk a Te nagy dél-amerikai szíveddel és lelkeddel, és pontosan utat találtál a mi szívünkhöz és lelkünkhöz. Ma este a legrozsdásabb lakatokat is meg tudtad nyitni, a jéggé fagyott érzéseket is fel tudtad olvasztani, Grande Gustavo!

Köszönet a ráadásért, mert végre valaki nem félvállról, kicsit gúnyosan és lefitymálóan hátranézve: "Nesztek, ez jó lesz Nektek" vezényli a Magyar táncokat, hanem úgy, ahogyan Te tetted! (Nekem még a könnyem is kicsordult...)

És külön köszönet, hogy minden erkélyre és minden oldalra felköszöntél a szemeddel, és hogy a Zenekarodat is hátra fordítottad, hogy az orgonaülések felé is meghajoljanak.

Grande Gustavo, köszönjük, hogy megmutattad nekünk, hogy milyen egy igazi művész, és közben szerény maradtál. Te ma este úgy adtál nekünk nagyon sokat, hogy közben tényleg egy voltál közülünk!

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr402634673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_romanista 2011.02.03. 09:24:25

a szívlapát blog kapcsolódó írása Dudamelről és a LA Filharmonikusokról: szivlapat.blog.hu/2011/02/02/vezenyelj_a_mobilodon_1

cojones 2011.02.03. 10:58:41

Tényleg jó koncert volt, jó karmesterrel, bár szerintem a Fesztiválzenekar is hozza ugyanezt a színvonalat, és nekem kidolgozottabbnak tünnek a Fisher által dirigált müvek. De nem lehetett tényleg panasz a tegnap estére, kivéve talán Bernstein I. szimfóniájára, ami egyszerüen egy gyenge darab....(a III. tételt leszámítva...)

BBm 2011.02.03. 11:21:06

Én azért biztos ami biztos a Mahlert is meghallgatom ma :-)

Nekem elképesztő (sajnos csak TV-n keresztüli) élményeim vannak Dudamellel:
A luzerni koncertje a saját ifjúsági zenekarával, a 2010-es szilveszteri koncert a Berliniekkel, Waldbühne stb.

A szívlapátra beraktam egy-két linket, ide is át teszem
(ezek a videók saját feltöltésűek a MezzoHD-ról és az ErsteHD-ról):
www.youtube.com/watch?v=y36xmzYpujc
www.youtube.com/watch?v=RFUmQpjGZXE
www.youtube.com/watch?v=SQsGOx2TK_s
www.youtube.com/watch?v=U9i-3PrVkaw

karnagyúr 2011.02.03. 14:45:44

Kíváncsian várom a mai Mahlert. Utoljára a chiacagóiakkal és Barenboimmal hallottam élőben. Nagyon kíváncsi vagyok.

_romanista 2011.02.03. 14:50:36

@karnagyúr: én is így vagyok ezzel, én is nagyon kíváncsi vagyok!

FayeFaye 2011.02.03. 15:42:20

Fantasztikus koncert volt, es kulon aranyos volt, ahogy nem ment fel a podiumra meghajolni, hanem a zeneszek kozt maradt.

karnagyúr 2011.02.03. 15:42:45

Akkor majd megbeszéljük... indulok is Bp.-re :)

_romanista 2011.02.03. 15:58:24

@FayeFaye: az valóban nagyon nagy gesztus volt Tőle, ezt én is észrevettem!

futura 2011.02.03. 22:41:51

Jó pár éve egy rádióban megütötte a fülem egy venezuelai ifjusági zenekar neve, akit valami Dudamel nevű vezényelt, és meghökkentem milyen jól szólt. Az ép akkor szélessávra váltott interneten több előadásukat megtaláltam és az ifjú karmestenek szinte rabja lettem.Üdítő volt egy ilyen fiatalembert látni, aki ennyire a zenével együtt él és ezt a zenekarának szinte hiánytalanul át is tudja adni, mindezt huszonvalahány éves korában, elképesztő fiatalon.
Majd jött a 2007-es Proms. A Royal Albert Hall-ban lépett fel együttesével a Simon BolivarYouth Orchestra of Venezuela-val. Előadtak egy olyan Sosztakovics 10.-et, hogy a fal adta a másikat. És zárásként egy West side story részlet, komoly show elemekkel, a közönség örjöngött.
Örültem a sikernek, de volt bennem egy kis féltékenység is. Ez a Gustavo az én kedvencem, én "fedeztem" fel (magamnak),
Most ugyanilyen vegyesek az érzéseim, de nagyon örülök hogy itt van és sikere van.

karnagyúr 2011.02.04. 00:27:04

Koncert előtt kicsit félve megkérdeztem a lemezboltos hölgyet, hogy hogy tetszett neki az előző esti koncert. A zenekar hangzását dicsérte, a karmestert nagyon nem.
Nekem nagyon tetszett a Mahler-szimfónia, és bárki bármit mond, Dudamel tehetséges karmester. Fejből dirigált, nagyon átlátja (hallja) a mikrostruktúrát, jó a nagyforma, határozott elképzelése van a dologról. Az első tétel néhány karaktere nekem nem tetszett, de ez ízlés kérdése. A két közbülső tétel félelmetesen jó volt, és a finálé is, amely szokatlanul életteli volt, de miért kéne halálközeli élményeket várnunk egy fiatalembertől? Nagy, őszinte muzsikálás volt.

_romanista 2011.02.04. 08:53:35

@karnagyúr: "Nagy, őszinte muzsikálás volt." egyetértek!

margaritacoche 2011.02.04. 09:54:20

Sei uno di noi -azt jelenti: egy vagy közülünk- szerintem Dudamel sokkal többet vagy különlegesebbet tud legtöbbünknél. Rendelkezik mindazon tulajdonságokkal, tudással és felkészültséggel, ami a világ egyik legkitűnőbb zenekarának élére emelte. Ami emberközelivé teszi, s talán ezért érezhetjük közel magunkhoz: a tapsvihar közepette nem állt fel -a szokástól eltérően- a karmesteri pulpitusra, hanem többnyire a zenészei között maradt. Tudása mögött szerénységet sejtek, semmi fellengzősséget nem érzek személyében. Dudamel csodálatos természeti szépségű hazájában, Venezuelában, az évtizedek óta tartó, Kodály módszerhez hasonlatos zenetanítási módszer ilyen eredményt tud hozni, lehetőséget adva a kiemelkedő tehetségnek.
A you tube-on is megtalálhatók Gustavo Dudamel vezényletével különböző művek, ha valaki ott még nem keresett volna rá.

karnagyúr 2011.02.04. 12:40:12

Engem nem érdekelnek az olyan külsőségek, hogy miként hajol meg, hogy milyen mozdulatokkal vezényel, az sem érdekel, hogy szerény-e vagy sem. Lényegtelen dolgok. Az a fontos, hogy jól kézben tartotta a zenekart, határozott elképzelése volt a műről, nagyon tudta, hogy mit akar, és azt véghez is vitte. Nagyon sokszor hallottam már (lemezen) ezt a Mahler-szimfóniát, élőben csak egyszer, a chicagóiakkal (Barenboim vezényelt), és nem csalatkoztam tegnap este. Sőt.

BBm 2011.02.04. 13:51:32

Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy mind a két MÜPA-s koncerten ott lehettem. Elképesztő élmény volt látni/hallani végre élőben Dudamellt.

Én az ORF-nek, Mezzo Live HD-nak és a BravaHDTV-nek köszönhetem, hogy megismertem Dudamelt és a Simon Bolivar Youth Orchestrát. Apukám mutatott meg egy felvételt: az ifjúsággal játszott a Salzburgi Ünnepi Játékokon és a ráadás szám a Radeczky induló volt. Aztán Lucernből venezuellai melegítőben a Malambo... Leírhatatlan. Ekkor vettem meg/töltöttem le a neten elérhető összes Dudamell DVD felvételt.

Aztán egy Bolero a bécsiekkel, majd szilveszterkor egy Carmen... Leírhatatlan. Ezeket a felvételek látni/hallani kell. A 3. kommentben benne is van 4 YouTube link. Mindegyiket én töltöttem föl, az elérhető legjobb minőségben. (Sajnos a szerzői jogi okok miatt nem mind publikus, mert letiltották őket. De a közvetlen linkkekkel elérhető.)

Ha valakinek esetleg kellenek az egész koncertek szívesen állok elébe. Keressen meg elérhetőségeim valamelyikén, megoldjuk.

És terjesszük, hogy minél több ember megismerhesse Dudamellt. Éljen sokáig!

foeniculum 2011.02.04. 16:15:00

@BBm:
Bocsi a nem idevágó kérdésért:
ezek szerint, az olyan videókat, amiket egyébként nem enged a YT, így meg lehet mutatni másoknak?
Múltkor raktam fel egy olyat, amit "bizonyos országokban tiltott" így nem tudtam megmutatni, akinek szerettem volna...

Amúgy valóban nagyon jó minőségűek a videóid, anno én is néztem a Mezzon a koncertet :)
süti beállítások módosítása