A Paul Guldával - Friedrich Gulda fia - való ismeretséget a Facebook-nak köszönhetem. Az ottani rövid üzenetváltásokból hamarosan hosszabb levélváltások lettek; az egyik ilyen alkalommal kértem, hogy írjon pár sort a blognak. Ez az üzenet az év első napjaiban érkezett meg, az évforduló okán lett ennek a bejegyzésnek az előszava.
"Boldogsággal tölt el, hogy Friedrich Gulda mind a mai napig népszerű Magyarországon, annak ellenére, hogy csupán két koncertet adott az Önök hazájában 1948 márciusában. Köszönet a klasszikusok.blog.hu oldalnak a minden műfajból bemutatott nagyszerű zenékért és zenészekért. Friedrich Guldát a klasszikus zene műfaján túlmutató nyitottság tette egyedivé és rendkívülivé. További angol és német nyelvű információk elérhetőek a www.gulda.at oldalon, hangfelvételeket pedig a Deutsche Grammophon, az Universal és más kiadók kiadványai között találhatnak.
Sok szeretettel Bécsből: Paul Gulda"
A bloggazda ígéretet tesz, hogy a fentebb említett felvételeket megpróbálja megszerezni a Rádió archívumából, illetve a továbbiakban a melléklet CD ismertetője nyomán bemutatja Friedrich Gulda életét. Érdekes, hogy ezen a lemezen a "szokásos" Bach, Beethoven és Mozart művek mellett Debussy, Chopin és Prokofjev műveket is hallhatunk Friedrich Gulda tolmácsolásában.
Az ismertető címe:
Zseni, különc, komikus
"Üldögélek majd egy rózsaszínű felhőn és zongora-kettőst játszom Mozarttal. Nap nap után, az idők végezetéig. Olykor tartunk egy rövid szünetet, a kritikusok meg le vannak ejtve." - Friedrich Gulda elképzelése a mennyországról.
Gulda 2000. január 27-én - Mozart születésnapján - hunyt el szívroham következtében. Ausztria két szülöttje talán tényleg zongora-kettősöket játszik azóta, és olykor talán tényleg ejtenek a kritikusokra.
Friedrich Gulda 1930. május 16-án született Bécsben. Első nyilvános fellépésére 1944-ben került sor, majd két év múlva megnyerte a genfi Zongoraversenyt. Húsz évesen mutatkozott be a Carnegie Hall-ban.
Igazán elégedett lehetett volna ezekkel az eredményekkel - sikerek, egymást követő koncertturnék: a koncerttermek mindenhol tárt karokkal várták izgalmas Bach, Beethoven és Mozart interpretációi miatt -, Ő azonban hamarosan szűknek kezdte érezni a klasszikus zene merev korlátait. "Életellenes és fojtogató, ha mondjuk ötven hangversenyre korlátozom magam. Számomra a jazz az egyetlen zenei forma amelyben a spontaneitás és a zenei kifejezés értelmet nyer. Egy jazz-zenész először magára a zenére koncentrál, utána jöhet a technika. Sajnos, a klasszikus megközelítés ennek pont az ellenkezője."
Szembenállása a hangverseny-üzlettel és a zenei csőlátással oda vezetett, hogy visszavonult a "klasszikus" koncert pódiumokról, és 1967-ben ígéretet tett, hogy a továbbiakban csak jazz-t játszik majd. Szerencsére nem tartotta be a szavát és folyamatosan tágította zenei horizontját.
Az első adag zenei részlet:
1, A Doors együtt Light my fire című dalára írt variációk:
Ez a Gulda-szerzemény már korábban felkerült a blogra egy hosszabb verzióval. A bejegyzéshez ide kattints!
2, Chick Corea és Friedrich Gulda két-zongorás jazz improvizációja. Róla mondta Gulda: "Nagyon sokat tanultam Tőle a jazz-ről, Ő meg nagyon sokat tanult tőlem Mozartról."
3, Herbie Hancock és Friedrich Gulda:
4, És ha már a bevezetőben elhangzott Mozart neve - ráadásul ma született 1756-ban -, így ez a bejegyzés nem kerülhet ki Mozart darab nélkül: