Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

Életkép a 80-as évekből: az őrmester megtiltja a Zeneakadémiára történő kimenőt, majd jól leissza magát

2011. január 24. - _romanista

A blog nagy mesélője, tnsnames.ora ismét bejegyzést érő hozzászólást írt az előző poszthoz. Szerintem nagyon érdemes önállóan is megjeleníteni, mivel nagyon jellemző a nyolcvanas évek Magyarországára.

"Elmesélek egy számomra nagyon szomorú történetet. Úgy emlékszem, talán ősszel történt vagy 1985-ben, vagy '86-ban. Sorkatona voltam és megtudtam, hogy a Zeneakadémián fog koncertet adni Zuzana Ruzickova. Nagyon-nagyon szerettem volna elmenni rá, direkt engedélyt is kértem rá - mivel írnok voltam ez nem látszott reménytelennek. Az engedélyt megkaptam, meg is vásároltam időben a jegyet.

Akkori párommal nagyon terveztük, és előre boldogok voltunk a ránk váró élvezetek perspektívájában. Aztán egy "nagytudású" őrmester neszét vette, hogy mire "készülök" a kimenőmmel a koncert estéjén, és menthetetlen módon elvette az érvényes kimenőmet. Semmi alapja, semmi érdeke nem volt, egész egyszerűen meg akarta mutatni mekkora hatalma van. Én maradtam a laktanyában, csendes szomorúságomban. Majd kb. két óra múlva konstatálhattam, hogy az őrmester tajtrészegre leitta magát. Azóta sem tudom, hogy azóta volt-e Magyarországon."

Eddig a történet, és ha már szóba került Zuzana Ruzickova, jöjjön pár videó, szintén tnsnames.ora ajánlásával:

"Egy átütő erejű, szenzációs Scarlatti-interpretáció. Ezt tenném ki talán legelsőnek, szenvedélyes tökéletessége miatt.

Az alábbi videók egy szlovák lánytól származnak, akivel élénk angol nyelvű levelezésbe bonyolódtam nemrégiben. A videóknál életrajz van, remek lemezborítós képekkel.

Ez minden idők egyik leggradiózusabb csembalófúgája, fájdalmasan gyönyörű, szívhez szóló fúgatémával, gyönyörű előadásban.

 

Illetve a híres Olasz-koncert, ahogyan szerintem meg kell szólalnia csembalón.

 

 

Zuzana Ruzickova - Bach: Harpsichord Concerto in D major, BWV 972 (After Vivaldi), 1965"

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr92609747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2011.01.24. 17:59:04

Annyi kiegészítést tennék, hogy a BWV 911-es toccátánál a grandiózus fúga a második videón szólal meg.

Amit még kigyűjtöttem, akinek tetszenek a fentiek:

Ez egy másik Bach-Vivaldi concerto, a BWV 973-as, szintén 1965-ból
www.youtube.com/watch?v=pSBvEXvlaio
www.youtube.com/watch?v=TeRLtDLy-Os
www.youtube.com/watch?v=BQlVcV7Tr1o

Bach: The Well Tempered Clavier - I.Book, 5-6, 1971-ből
www.youtube.com/watch?v=IMhBQS6zfXg

Handel Fugue in A minor
www.youtube.com/watch?v=ehyicZCQUdI

tnsnames.ora 2011.01.24. 18:10:30

Na még két Scarlatti-gyöngyszem. És ezzel befejezem az ajánlást. ;)

Ha egyszer véletlenül ismét tudnám "termelni" a kottás-videókat, Ruzicková igen előkelő helyen lenne a prirotási listámon.

D.Scarlatti- Sonata K 70, 1977
www.youtube.com/watch?v=IoyddHvSmZs

D.Scarlatti- Sonata K 123, 1977
www.youtube.com/watch?v=LHCzbOznxfE

pobeda 2011.01.24. 18:24:02

A YT-on már feliratkoztam hozzá. :))

Anno mikor a városi könyvtárban eladósorba kerültek az LP-k,többek között Ruzickova lemezt is vettünk (ami nem nálam van)100 forintért adták a kedvenc könyvtárosaim darabját.

tnsnames.ora 2011.01.24. 18:54:09

@pobeda:
Nekem megadatott (életkoromnál fogva), hogy eredetiben tudtam gyűjteni Ruzickova LP-it, mai napig őrzöm őket. A Deák tér vonzáskörzetében volt az NDK kultúra háza (abból lett a Porsche divatszalon, most nem tudom mi), meg a Csehszlováké is (Madách térnél).

Emlékszem a Supraphonos Goldberg variációkat is lyukasra hallgattam vele. Csembalón referenciafelvétel nálam. A záró quodlibetet például emlékezetes módon remek humorérzékkel formálta meg.

Másik referenciafelvétel Bach csembalóversenyei, de a két-három-négy csembalósak is. Micsoda illusztris társaság gyűlt össze rá.

A Bach csembalótoccáta-sorozatról már sokszor beszéltem. Utolérhetetlen világklasszis referencia-felvétel, minden egyes tételre.

D.Scarlattit egy dupla-lp-n ismertem meg vele. Azonkívül, hogy ragyogóan érzet rá Scarlattira, a legjobb Scarlatti-szonátákat gyűjtőtte egybe. A többi barokk csembalistát is remekül interpretálta.

Érdekes módon a The Well Tempered Clavier-jával küzdöttem a legtöbbet, abból például nem tetszik minden maradéktalanul.

_romanista 2011.01.24. 18:58:05

@tnsnames.ora: jaj, de jó, hogy kitettem a Scarlatti szonátákat. amikor írtam / másoltam a bejegyzést, akkor én is rákerestem, hogy van-e a YT-on Vele Scarlatti szonáta, de sajnos én nem találtam. én egyébként a Scarlatti szonátákat nem is olyan régen fedeztem fel, mégpedig Clara Haskillal. szóval, még egyszer nagy köszönet a megosztásokért!

_romanista 2011.01.24. 19:15:33

@_romanista: kitettem helyett kitetted. bocs!

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2011.01.24. 21:45:42

A zenéhez nem sokat tudok hozzáfűzni, de azokban az években én szerveztem csoportos kimenőket színházi előadásokra a katonatársaimnak.

Bennünket sajnos kiengedtek, így sokszor az előadáson részegen alvó és horkoló bajtársaim miatt égtünk :)
Egyszer Sinkovits Imre is leszólt, hogy vigyük ki az egyiket, mert zavarja az előadást.

_romanista 2011.01.24. 21:51:24

@Medencefűtés: erről jut eszembe egy történet: szintén a 80-as években egy akkori komikus - már nem él, és talán a neve sem érdekes -, egyszer egy szokás hakni keretében - egy nap sok helyszín -, egy vidéki művelődési házban három részegen alvó kiskatona előtt adott elő...

futura 2011.01.27. 23:33:31

@tnsnames.ora:

Általában kerülöm a nosztagikus helyzeteket, de a Godberg variációk a Csehszlovák Kultúrából! Istenem még a szagát is érzem a borítónak. (Persze a lemezvásárlás legsötétebb és egyben legizgalmasabb bugyrai a Szovjetkultura boltjában voltak. Össze-vissza heverő gyatra nyomdatechnikájú lemezek. Örmény népzenétől, Richter a világ legnagyobb zenekaraival. (Szovjeteknél jogdíj nem létezett) Volt ott minden. Ez egy külön fejezetet érdemelne.

Ha már sztorizunk és komolyzene, a nyolvanas évek közepén történt:
Komolyzene rajongásommal családomban, de barátaim között akkor még igencsak egyedül voltam, ezért elhatároztam, akinek kedve van elviszem a társaságot egy koncertre, hátha átitatja őket a művészet szelleme.
Nagyon jó pedagógiai érzékkel választottam ki az előadást, egy amerikai művésznő(sajnos a nevét elfelejtettem, mintha örmény származású lett volna) a Zeneakadémián adott elő egy dalestet, zongora kísérettel, nagyon modern szerzőktől.
A kezdés után fél órával már éreztem a feszült hangulatot, rettenetesen unták a dolgot, bevallom én is.
Négyen ültünk egymás mellett, fiatal srácok, én öltöny -nyakkandő, ők farmer.pulóver.
A mellettem helyet foglaló barát a fülembe súgta: --nagyon melegem van, levenném a pulóverem, lehet?
Igen, de próbáld meg diszkréten, ne kalimpálj a kezeddel, egy laza mozdulattal húzd le -- szóltam vissza halkan.
A következő pillanatban a pulóverét a fején át lerántotta, de rögtön kiderült, az alatta lévő pólót is, és ott ült megkönnyebbülten és félmeztelenül mellettem, a Zeneakadémia földszinti első soraiba.
Ide már komoly írói véna kéne, hogy leírjam azt a az elfolytott hörgést, vonaglást, könnycsorgást és nyelvharapdálást, ami után vissza rángattuk rá a felsőruházatát, a környékbeli nézők segítségével. A hatás alól az énekesnő sem tudta kivonni magát, de legrosszabb a zongorakísérővel történt, ő több percre eltünt.

foeniculum 2011.01.28. 09:15:07

@futura:
Köszi, ez óriási sztori volt, dőltem a nevetéstől, ahogy magam előtt láttam a történéseket :)))
süti beállítások módosítása