Mindennapi klasszikusok

Mindennapi klasszikusok

A bölcs hangszer és a majális: élménybeszámoló Natalia Gutman és a Nemzeti Filharmonikusok Dvorak estjéről

2011. január 18. - _romanista

Dvorák: Cello Concerto; Symphony No. 7Gutman is superb. Ha jól emlékszem, ez az egyetlen mondat áll a mellékelt CD hátsó borítóján, mint kedvcsináló. Sajnos ezt már nem tudom ellenőrizni, mivel a CD egy lakásbetörés áldozata lett sok más lemezzel együtt. Azóta sem szereztem be, annak ellenére, hogy az egyetemista években összeszedegetett gyűjteményem egyik legkedvesebb és legféltettebb darabja volt. Én ugyanis ezen a CD-n keresztül ismertem és szerettem meg Dvorak csellóversenyét, amelyről mind a mai napig ez a bizonyos album jut eszembe, és amely nekem mind a mai napig Natalia Gutmannal egyenlő.

Így talán nem meglepő, hogy nagyon vártam a Nemzeti Filharmonikusok január 12-ei Dvorak hangversenyét: a koncert első részének szólistája Natalia Gutman volt a csellóversennyel, a szünet után pedig a zenekar a IX. szimfóniát játszotta. Az est karmestere Kocsis Zoltán volt.

A versenymű első tételének elején azon tűnődtem, hogy Gutman valóban superb-e, amikor is egyszer csak az jutott eszembe, hogy mind a blogon, mind a Facebook oldalon a cselló-megosztásokra mindig egészen különös visszajelzések érkeztek. Mintha valamilyen mély, ősi bizalommal viseltetnénk a gordonka iránt, mintha egy igazán bölcs és szigorú idős rokont látnánk a hangszerben, akivel ugyan nem találkozunk túl gyakran, de ezek a ritka találkozások mindig ünnepélyesek és fennköltek, és akitől ilyenkor mindig valami nagyon fontosat és lényegeset tanulunk. 

A gondolat azonnal önálló életet kezdett élni, és nyilván Natalia Gutmannak is köszönhetően eszembe jutott a Babar mesékből az Idős Hölgy. Azt hiszem, hogy ez a kép fejezi ki a legjobban a hangverseny első részének a hangulatát: Gutman teljes szívből és lélekből játszik, a közönség pedig igazán és lélegzet visszafojtva figyel.

Nem csoda, hogy a versenymű után a hallgatóság kitörő vastapssal ünnepelte és többször vissza  követelte a színpadra a művésznőt, aki végül egy Bach részletet adott ráadásként: a C-dúr szvit Bourrée tételét. (Sajnos ezt a darabot nem találtam meg az Ő előadásában, ezért Rosztropoviccsal kerül ki, aki a tanítómestere volt)

 

A csellóverseny és a ráadás után többé nem is lehetett kérdés, hogy Gutman valóban superb-e? Természetesen az, a bölcs hangszer igazán méltó megszólaltatója, aki ezen az estén nagyon bölcs közönséget kapott. Mintha a hallgatóság megérezte volna, hogy a szemmel láthatóan fáradt művésznőtől a Bach darab után már nem várhat további ráadást: határozott tapssal és nagy tapintattal engedte el a csellistát.

A koncert második részében Dvorak IX. szimfóniája hangzott el. Nem tartozom Kocsis Zoltán legnagyobb rajongói közé, azonban le kell írnom: számomra ez az előadás a Nemzeti Filharmonikusok messze legjobb produkciója volt az elmúlt években.

Sajnos azonban egy aprócska disszonáns hang is került az estébe, mégpedig a karmester rövid mondandójával, amikor is a ráadást konferálta fel valahogyan így: hazugság lenne azt állítani, hogy nem számítottak ekkora sikerre és vastapsra, - kifejezetten bántó és tolakodó volt ezt a két szót hallani Tőle -, ezért ráadással is készültek, a szimfónia hangnemével azonos hangnemű Szláv tánccal: 

 

A tökéletes ráadás - csak hogy kicsit visszatérjünk az előző bejegyzés témájához is - azonnal feledtette a kisiklást; egy igazán békebeli majális hangulatát idézte fel, így téve kerek egésszé az addig is remek estét.

Közérdekű információ: A Bartók Rádió Új Zenei Újság című műsorában január 16-án a koncertről elhangzott kritika egy darabig még elérhető a Rádió Hangtár oldalán.

A Gidon Kremer és az Orosz Nemzeti Zenekar hangversenyéről készült élménybeszámolóhóz hasonlóan ez az is írás is a prae.hu oldalon jelent meg először.

A bejegyzés trackback címe:

https://klasszikusok.blog.hu/api/trackback/id/tr562593935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2011.01.21. 18:58:27

Pazar hang- és képminőség mellett volt módomban megnézni MÜPA videostreamen az Újvilág szimfóniát egy kedves ajánlat nyomán. ;) Iziben le is írtam a benyomásaimat:

Kocsis megint furcsa a pulpitusra lépéskor.

1.tétel
* Korrektnek (zseniálisnak viszont nem) mondanám a karmesteri felfogást, jó a (hang)súlyozás, a zenei ív terén van némi hiányérzetem...
* Élőben szólhat nagyot az egész, de így és élvezhető.
* A kürtösök egy ütemet nagyon elszúrtak, nagyon "koszosan" játszották.
* Vannak felesleges begyorsulások, főleg a tétel végén (Kocsis miatt). Nélkülük még jobb lenne a tétel megformálása.

2.tétel
* Elég jó lett, nincs külön kifogásom, igaz kiemelnivalóm se. Mondjuk ezt a tételt nem is nagyon szokták elszúrni, max. szélsőséges tempóválasztással.
* MJ.: azt a sok tüdőbeteg hallgató a nézősorokban.... :o(

3.tétel
* Eddig a legjobb, leghangulatosabb. Kocsis is mosolyog...
* Kifejezetten jól sikerült a tétel megformálása.
* Itt még a zenei ív is rendesen megvolt.

4.tétel
* Hát ez elég gyorsra sikerült :o)
* Az nem baj, hogy gyorsabb, mint amit én szeretek, de ez már túl gyors volt, szerintem.
* Viszont meglepő módon, ilyen gyors tempó mellett is, nagyon sok finomság átjött. (Nem gondoltam volna)
* Egyszer ilyen felfogásban és meg lehetett hallgatni. Sőt szívem szerint még egyszer meghallgatnám.

tnsnames.ora 2011.01.21. 19:06:51

By the way Wolfgang Sawallisch nagyszerű karmester, szvsz, Schubert szimfóniák vele (is?) megjelentek kompletten, még annó az NDK-ban, Eterna LP-n, aztán CD-n, a Phillipsnél. Perfekt módon tökéletes volt minden hang az interpretációjában. Márpedig a "Befejezetlen", és a "Great" szimfóniákat rengetegen nem tudják vezényelni rendesen (A "Tragikus" is átütő erejű volt vele). Nálam egyébként mindhárom vele referencia-felvétel, senki nem tudta még csak megközelíteni sem, a megformálásban. Szegény Furtwänglernek talán a legrosszabb felvétele éppen a Great-szinfónia, a 'fénysebességes' tempóválasztásával.

Wolfgang Sawallisch aztán később a Schubert Miséket is feljátszotta kompletten, az is pazar módon sikerült. Én még rossz felvételt nem hallottam vele. El tudom képzelni, hogy Dvorakban is jó, bár azt még nem hallottam vele.

buckoka 2011.01.21. 19:54:27

A kürtösök nekem is szúrták a fülemet, mondjuk csak azt nem tudom, miért mindig ők :)

Nagyjából így gondolom én is. A 3. sorból érdekes módon nagyon csakran soknak tűnt a basszus, pedig a szólista oldalán ültem. A második tételben meg anya kapott el egy szünetet. Szidtam is utána rendesen :) Főleg úgy, hogy apa volt olyan beteg, hogy alig bírt beszélni, de ő mégsem köhögött egyáltalán. A 4. tétel szerintem nem volt túl gyors, de magával ragadta az egész közönséget, nekem az volt az érzésem. Azért nem értettem többek közt Kocsis megjegyzését, mert a közöség visszafogott volt és mondhatni tisztelettudó. Vagy Kocsis valójában nem számított ekkora sikerre (?) A hegedűsöknek is volt pár szétcsúszása a tremolóknál, ami egyérteműen a próbák hiányát jelzi szerintem. De legalábbis a zenekar és a karmester nem igazán értette meg egymást.

Az e-moll szláv tánc szerintem sokkal jobban sikerült, mint a felvételen hallható, ott pont, hogy előny volt az erős basszus, ami még jobban erősítette a tánc jellegét.

tnsnames.ora 2011.01.21. 20:19:46

Danny Kaye és a hallgatóság köhögése. :o))))

An Evening with Danny Kaye -1981
www.youtube.com/watch?v=xCM7e_c9D00&t=1m22s

buckoka 2011.01.21. 20:37:09

Ezt egyszer megnéztem... A földön fetrengtem a röhögéstől.

futura 2011.01.22. 22:44:42

Volt egy hozzászólás:
(tnsnames.ora
2011.01.17. 19:22:44 ) Z. Ruzickovával kapcsolatban, és csak azt fűzném hozzá, ő a ma élő legnagyobb zeneművészek egyike, régi rajongója vagyok. ( A volt Madách téri Csehszlovák Kultúra lemezboltja sokat segített ebben.) Mint említetted most volt születésnapja (84), és Facebook lapján a magyar rajongói nevében jókivánságaimat aznap átadtam.

futura 2011.01.22. 22:50:35

Elnézést, áramszünet volt a komment elküldésekor, amikor újból bekapcsoltam a gépet, már ezt a sokadalmat találtam. Magyarázza meg aki tudja!

tnsnames.ora 2011.01.23. 13:42:34

Kedves futura!
Jó tudni, hogy nem vagyok "egyedül" avval, hogy ennyire szerethető nagyszerű művész Z.Ruzickova. Youtube-on is központi téma volt nemrég egy szlovák lánnyal való angol nyelvű levelezésemben. Oly jó lenne néhány felvételét kottásan felrakni: az sem kizárt, hogy D.Scarlatti szonátákkal kezdeném: számomra ő volt a legkorábbi előadó, aki leginkább ráérzett Scarlatti nagyszerűségére és ezt át is tudta adni. (Pedig ugye Kirkpatrick sem rossz)

Elmesélek egy számomra nagyon szomorú történetet. Úgy emlékszem talán ősszel történt vagy 1985-ben, vagy '86-ban. Sorkatona voltam és megtudtam, hogy a Zeneakadémián fog koncertet adni Zuzana Ruzickova. Nagyon-nagyon szerettem volna elmenni rá, direkt engedélyt is kértem rá (mivel irnok voltam ez nem látszott reménytelennek). Az engedélyt megkaptam, meg is vásároltam időben a jegyet. Akkori párommal nagyon terveztük, és előre boldogok voltunk a ránk váró élvezetek perspektivájában. Aztán egy "nagytudású" őrmester neszét vette mire "készülök" a kimenőmmel, a koncert estéjén, és menthetetlen módon elvette az érvényes kimenőmet. Semmi alapja, semmi érdeke nem volt, egész egyszerűen meg akarta mutatni mekkora hatalma van. Én maradtam a laktanyában, csendes szomorúságomban. Majd kb. két óra múlva konstatálhattam, hogy az őrmester tajtrészegre leitta magát. Azóta sem tudom, hogy azóta volt-e Magyarországon.
süti beállítások módosítása